Det norske matmarkedet har to hovedprisvinduer, 1. februar og 1. juli. Men dagligvarekjedene med Kiwi i spissen bestemte seg for ikke å justere prisene i februar.
Data fra Statistisk sentralbyrå viste at matvareprisene steg moderat med 1,6 prosent. Men nå har kjedene begynt å skru opp prisene. Det skriver Bygdeposten.
Nettavisen fotograferte selv enkelte varer like før 1. februar. En prissammenligning av Kiwi-butikken i Oslos Thereses Gate i april viser bl.a:
En halvliter Coca Cola Zero er gått opp fra 18,30 kroner til 19,90 kroner ekskl. pant, en økning på 8,7 prosent.
En flaske 1,5 liter Bris har gått opp fra 20,90 kroner til 22,90 kroner, eksklusive pant, en økning på 9,6 prosent.
En pakke Vita Hjertegod Lett har gått opp fra 29,90 til 31,90 kroner, en økning på 6,7 prosent
3 desiliter kaffefløte fra Tine har gått opp fra 22,10 kroner til 23,40 kroner, en økning på 5,6 prosent
En pakke toalettpapir First Price har gått opp fra 16,90 kroner til 18,90 kroner, en økning på 11,8 prosent.
1 kilo bananer i løsvekt har gått opp fra 21,90 kroner til 22,90 kroner, en økning på 4,6 prosent.
1 hekto smågodt løsvekt koster nå hos Rema og kiwi 14,9 kroner, mot 12,4 kroner før påske.
En pakke med 6 egg fra frittgående kyllinger kostet 25,40 kroner hos Kiwi 18. april, og her ved årets begynnelse holdt prisen seg under 24 kr.
Kjedene har ennå ikke satt priser på melk, 1 liter skummetmelk og 1 liter H-melk koster fortsatt 17,90 kr og 20,90 kr.
En titt på Rema 1000 på Torggata i Oslo sentrum 19. april viser at for eksempel prisene på Coca Cola Zero og Vita Hjertegod Lett er identiske med de nye Kiwi-prisene.
Ole Robert Reitan sa til Nettavisen rett før påske at butikkprisene ikke er bærekraftige, ikke i tråd med kostnadene.
– Etter en periode med svært lave priser på blant annet Coca Cola Zero og intens konkurranse i markedet, ble prisen i forrige uke justert til et mer normalt nivå, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes i Rema 1000 til Nettavisen.
På spørsmål om prisøkningen svarer kommunikasjonssjef i Kiwi Kristine Aakvaag Arvin at de dessverre måtte justere prisene etter påske.
Ifølge Arvin gjelder dette ikke bare Kiwi, men alle dagligvarebutikker. Hun skriver i en epost til Nettavisen at årsaken til at prisene nå er justert er på grunn av den enorme prisøkningen fra leverandørene 1. februar.
Arvin hevder at prisøkningene i butikken definitivt er lavere enn det leverandørene har hevet over Kiwi, langt unna det de så fra deres konkurrenter 1. februar.