Hvis du er Nordea-kunde og har forsøkt å betale med kredittkortet ditt i butikken eller en nettbutikk tirsdag morgen, har du sikkert opplevd at det ikke har vært mulig.
Pressesjef Cathrine Graff bekrefter at banken har opplevd tekniske problemer i løpet av morgenen, og sier til VG at problemene også gjelder nettbank og mobilbank.
I slutten av september hadde mange Nordea-kunder problemer med å komme seg inn i mobil- og nettbanken på grunn av teknisk vedlikehold og et DDoS-angrep. Et DDoS-angrep er et angrep som gjøres fra mange datamaskiner. Det betyr at hackeren bruker et botnet for å ødelegge offerets server med veldig mange forespørsler, slik at serveren blir overbelastet og ikke fungerer.
Formålet med tjenestenektangrep er ofte en signaleffekt, for eksempel ved å ramme nettsidene til en virksomhet. Formålet kan også være å provosere fram uønsket adferd, enten i virksomheten som angripes eller hos brukere av tjenesten som angripes, skriver Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM).
I dag, tirsdag er det imidlertid ikke hackere som har skyld i problemene for kundene, men en teknisk feil.
"Vi har opplevd tekniske problemer for kortbetaling, men feilen er funnet og skal være rettet opp i løpet av ganske kort tid, sier pressevakt Henrik Arneberg hos Nordea.
Like før klokken 12 kan Pressesjef Cathrine Graff legge til:
"Feilen er funnet, men vi må kjøre en omstart av systemet. Så det kommer til å ta litt lengre tid enn vi trodde, men regner med at det vil fungere som normalt om en til to timer", sier hun
Nordea har ikke oversikt over hva som har gått galt, men sier det ikke er snakk om DDos-angrep.
Arneberg understreker at folks penger er trygge, og at de jobber med å få alt i orden igjen.