Med over 340 butikker i Danmark sitter Rema 1000 på en stor del av den danske dagligvarebransjen. Og det er nettopp på grunn av dominansen til rabattkjeden, og det faktum at rema 1000 er en av supermarkedene som selger mest turbokylling, at Anima, i en ny landsomfattende kampanje, er rettet mot kjeden.
Det sier Anima dyrevelferdsforeningen i en pressemelding.
Ifølge Anima selger Rema 1000 årlig rundt ti millioner hurtigvoksende kyllinger, og det er ikke relatert til kjedens slagord.
– Rema 1000 er en stor aktør i den danske detaljhandelen, og under slagordet «rabatt med holdning» er de stolte av å sette dyrevelferd først. Men god dyrevelferd og turbokylling kan aldri gå hånd i hånd. Derfor bør Rema 1000 som en moderne og ansvarlig kjede fase ut den maligned kyllingen, sier Thorbjørn Schiønning, kommunikasjonssjef i Anima.
Det er ikke riktig
Men det er langt fra et riktig bilde av virkeligheten, ifølge Rema 1000.
"Ja takket være turbochickens! Slik prøver dyreaktivister i Anima å skildre vår posisjon i en kampanje. Men selvfølgelig er det ikke tilfelle», skrev Jonas Schrøder, kommunikasjonssjef for Rema 1000, i et innlegg påLinkedIn.
Over 1/3 av vår kylling er i dag eco eller har den høyeste dyrevelferd av 3 hjerter med tilgang til utendørs plass. Resten er rasen Ross 308, som Anima kaller "turbo kylling" - alle i matbutikken selger den, forklarer han, og legger til:
"Vi er i ferd med å fase ut Ross 308, men dette må gjøres i et tempo der kunder og produsenter er inkludert som det koster mer."
Innsats på sosiale medier
Anima har startet en intensiv innsats på sosiale medier, der de i dag, 19. Organisasjonen varsler også lokale protester foran Rema 1000 butikker over hele landet.
Kampanjen er en del av Animas mangeårige arbeid for å forbedre forholdene for danske broilere, inkludert å gi dem mer plass og tilgang til naturlig lys. Organisasjonens fokus er bedre forhold og en total utfasing av hurtigvoksende kyllinger.
Ifølge en studie fra Aarhus Universitet (2018) kan tre av fire hurtigvoksende kyllinger ikke gå normalt på grunn av rask vekst.
" Turbochickens er blant landbruksdyrene som har det verste. I industrien blir kyllinger behandlet som effektive maskiner som er avlet for å vokse så ekstremt fort at de fleste dyr har alvorlige velferdsproblemer. Dette er helt uakseptabelt, og derfor lanserer vi nå en stor kampanje mot Rema 1000s salg av turbokyllinger, sier Thorbjørn Schiønning, kommunikasjonssjef i Anima.
Har sagt farvel turbo kylling
Flere selskaper og supermarkeder har allerede sagt farvel til turbochick som følge av Animas informasjonsarbeid og dialog med selskaper. For eksempel har kjeder som 7-Eleven, Joe & The Juice, Circle K og Espresso House annonsert at de vil fase ut turbokylling, samt gi kyllingene bedre romforhold og naturlig lys.
Supermarkedkjedene Lidl og Aldi har også valgt å droppe den maligned kyllingrasen. Og i løpet av våren annonserte Danmarks største fjærfeslakteri Danpo at de jobber for en utfasing av rundt 50 millioner kyllinger i hele produksjonen.