Hvis du har vært innlogget på dine sosiale medier i dag tidlig og tilfeldigvis havnet på Rema 1000 eller Kiwis Facebook, Instagram eller andre plattformer, kan du ha vært i tvil om du var på riktig sted.
De to supermarkedkjedene har nemlig valgt å endre logoene sine i dag, 1. juni, og planen er at de vil beholde de nye logoene gjennom hele måneden.
Dette betyr at du vil møte et annerledes uttrykk når du besøker både Rema 1000 og Kiwi på sosiale medier denne juni.
Derfor har de endret logoene
Årsaken til logoendringen er at vi nå har gått fra mai til juni, og juni blir mange steder assosiert med Pride-måneden. Derfor velger mange bedrifter å markere dette ved å tilføye mangfoldets farger til sine eksisterende logoer.
Her kan du for eksempel se hvordan Rema 1000 har gjort det, hvor deres normalt blå 'R' nå er blitt regnbuefarget.
Foto: Instagram
Kiwi har også valgt å gjøre en endring, men i deres tilfelle er det ikke selve logoet som har fått en makeover, men bakgrunnen til logoet.
De holder fortsatt fast ved logoets farger, men regnbuens farger pryder nå bakgrunnen, som du kan se her:
Foto: Facebook
Kiwis uttalelse om logoendringen
I en pressemelding har Kiwi skrevet følgende om deres endring:
"Mangfold og inkludering er helt grunnleggende verdier i KIWI. Det er lett å mene at dette er selvfølgeligheter og at det bare skulle mangle at folk aksepterer og er snille med hverandre, selv om vi er forskjellige.
Men vi vet at det trengs tiltak og systematisk arbeid for å bli gode, og for at alle skal være inkludert. Og dette arbeidet må skje hver eneste dag, ikke bare i juni.
Vi vil være en åpen og inkluderende arbeidsplass, og vi lærer stadig. Både kunder og medarbeidere skal føle seg trygge, velkomne og akseptert hos oss – uansett hvem de er, hvor de kommer fra, hva de tror på, hvem de elsker eller hvilke pronomen de bruker."