SAS har lenge markedsført seg som et flyselskap med fokus på bærekraft, men nå blir den strategien møtt med hard kritikk.
Det danske Forbrukerrådet Tænk har anmeldt selskapet til Forbrukerombudet for villedende markedsføring – også kjent som greenwashing.
Miljøbevisst reisende?
SAS tilbyr sine kunder muligheten til å bli en såkalt «Conscious Traveler».
Konseptet innebærer at du kan tjene bonuspoeng og få et miljøvennlig stempel ved å kjøpe «grønne» produkter som dynamo-lommelykter og powerbanks, se videoer om luftfartens fremtid eller legge til biodrivstoff på reisen.
Men ifølge det danske forbrukerrådet Tænk er det ikke mye reelt miljøhensyn i ordningen.
Direktør Winnie Grosbøll mener tvert imot at SAS prøver å gi forbrukerne en falsk følelse av bærekraft.
"Å fly i seg selv er ikke miljøbevisst, og det gjør deg ikke til en mer miljøbevisst reisende hvis du ser en video om hvordan SAS ser for seg fremtiden for lufttransport, eller hvis du kjøper en dynamo-lommelykt eller en powerbank i deres Eurobonus-butikker," sier hun til DR.
Er du klar med riktig bagasje til ferien?
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




SAS avviser kritikken
SAS avviser anklagene og understreker at selskapet jobber målrettet med å redusere sine utslipp.
"Vårt Conscious Traveler-initiativ, som har som mål å redusere de totale utslippene, gjenspeiler vår dedikasjon til transformasjon," sa SAS i en skriftlig uttalelse.
Flere selskaper er berørt
Eksperter påpeker at transportbransjen, og spesielt luftfarten, er spesielt utsatt for kritikk når de prøver å markedsføre seg som miljøvennlige.
Ifølge strategisk kommunikasjonsekspert Line Schmeltz risikerer selskaper som SAS raskt å bli anklaget for å pynte seg med grønne fjær.
Forbrukerombudet får i økende grad meldinger om grønnvasking, og det ser ikke ut til at trenden vil snu med det første.