Den nyrenoverte MS Nordic Pearl anløp Oslo for første gang onsdag, iført sin nye drakt og med en rekke forbedringer om bord.
Gotlandsbolaget har investert nesten 400 millioner norske kroner i en omfattende oppgradering av de to passasjerskipene som daglig seiler mellom Oslo og København.
Ny farge og totalrenoverte lugarer
Skipet, tidligere kjent som MS Pearl Seaways, har vært i tørrdokk i Landskrona siden januar. Der har det gjennomgått en fullstendig oppgradering – både innvendig og utvendig. Skroget har fått en ny akvagrønn farge, inspirert av havtonene mellom Oslo og København, med en rød skorstein som symboliserer Gotlandsbolagets eierskap.
“Den eksakte nyansen er valgt ut blant mer enn 15 forskjellige fargeprøver. Den røde skorsteinen representerer samhørigheten med vår nye eier, og den svarte stripen midt på skipet skaper en markant kontrast,” sier Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnbåten i Gotlandsbolaget.
Like viktig som utvendige endringer er det som har skjedd inne på skipet. Samtlige lugarer blir totalrenovert, med nye senger, madrasser, skrivebord, bad og TV på alle rom. De fleste lugarene var ferdige ved avreise fra København tirsdag, mens resten fullføres i løpet av de neste ukene.
“Vi har lyttet til gjestene våre og vet at en oppgradering av lugarene vil gi en betydelig bedre opplevelse. Alt interiør blir byttet ut – dette gjelder også Nordic Crown (tidligere Crown Seaways) fra midten av mars,” sier Heiberg.
Investering i tradisjonsrik rute
Danskebåten har vært en del av Oslo Havn i flere tiår og har fraktet millioner av passasjerer mellom Norge og Danmark. Oppgraderingen blir derfor godt mottatt:
“Vi er svært glade for at Gotlandsbolaget investerer betydelige summer i denne folkekjære ruten. Dette styrker forbindelsen mellom Norge og kontinentet,” sier Ingvar M. Mathisen, havnedirektør i Oslo Havn.
Gotlandsbolaget overtok den ikoniske fergeruta 1. november fra DFDS, som hadde drevet den siden 1866. Rederiet, som er Sveriges eldste passasjerrederi, betalte 400 millioner danske kroner for skipene, terminalavtalene og de 800 ansatte i Oslo og København.
“Vi går fra å være en del av en global virksomhet til å være en nordisk virksomhet. Dette gjør at vi kan tilpasse oss mer lokalt og styrke båndene mellom de to hovedstedene,” sier Heiberg.
Direkterute mellom Oslo og København
Fra 1. april 2025 vil Danskebåten slutte å anløpe Frederikshavn i sommersesongen. Dette skal forbedre minicruise-opplevelsen og gi passasjerene mer tid i både Oslo og København.
“Ved å seile direkte mellom Oslo og København vil vi kunne tilby et bedre produkt for våre gjester,” sier Heiberg.
Fremtidens skip – utslippsfri teknologi i sikte
Selv om Gotlandsbolaget har investert betydelige beløp i MS Nordic Pearl og MS Nordic Crown, begynner skipene å bli gamle – Pearl ble bygget i 1989, mens Crown er fra 1994. Planene for nye skip er derfor allerede på trappene.
“Vi investerer i dagens skip for å lære mer om hvilke behov som må dekkes i fremtiden. I løpet av de neste årene begynner vi arbeidet med de tekniske spesifikasjonene for nye skip,” sier Heiberg.
Oslo Havn har ambisiøse klimamål og skal kutte utslippene med 85 % innen 2030. Havnedirektør Mathisen håper de nye Danskebåtene vil være utslippsfrie.
“Gotlandsbolaget har allerede vist at de tar klima på alvor. Når de nye skipene kommer, håper vi at de blir bygget med bærekraftige løsninger som muliggjør utslippsfri seiling mellom Oslo og København,” sier Mathisen.
Med denne historiske oppgraderingen markerer Gotlandsbolaget en ny æra for Danskebåten, samtidig som de forbereder seg på en mer bærekraftig fremtid.