SpareBank 1: Advarer kundene sine

06/09/2023 09:17

Sofie

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nå kommer Sparebank 1 med en viktig advarsel.

Det har vært oversvømmet med en rekke forskjellige svindelforsøk i det siste. SpareBank 1 varsler nå om ny svindelmetode. Det skriver DinSide.

- I «sikker konto»-svindel er det offeret selv som overfører pengene til svindleren. Du blir ikke bedt om å gi fra deg BankID-opplysninger, passord eller bekreftelse i BankID-app, men blir rett og slett manipulert til å overføre penger direkte, forteller leder for Antisvindel i SpareBank 1 Utvikling, Anna Rønning, i en pressemelding.

Tidligere pleide svindlere å lure folk til å gi fra seg bank-ID og påloggingsinformasjon.

Med denne nye metoden utgir svindlere seg som en "banksikkerhetstjeneste" og hevder at bankkontoen din har blitt hacket, eller kompromittert.

I noen tilfeller utgir svindlere seg til og med som politi eller Økokrim.

Banken skriver at svindleren vil late som om pengene dine er i fare, men forsikrer deg om at de vil stå trygt på en «sikkerhetskonto» som de vil be deg overføre pengene til.

- Svindlerne kan ringe deg helt ut av det blå, eller de kan målrette forsøket ved å utsette deg for en mindre svindel først, for å gjøre «sikker konto»-svindelen mer overbevisende eller troverdig ved å vise til den første svindelen du har gått på. Slik spiller de på frykten din, sier Rønning.

Sparebank1 mener svindlere har endret taktikk ettersom flere og flere ikke lenger blir lurt til å oppgi bank-ID eller påloggingsinformasjon.

Nedenfor kan du se bankens tips:

  1. Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, politi, venner eller andre

  2. Banken vil aldri be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en svindler.

  3. Ikke overfør penger til en påkalt «sikker konto» hvis noen ringer deg og sier at kontoen din er i ferd med å bli hacket. Banken vil aldri be deg om å overføre pengene dine til en slik konto.

  4. Ikke godkjenn betalinger eller pålogginger du ikke har startet selv, eller ikke vet hva er. Er du i tvil, avbryter du prosessen.

  5. Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjonen.