Hvis du noen gang har prøvd å bruke ChatGPT, vet du hvor fascinerende opplevelsen kan være.
Du kan skrive noen få ord til chatboten, og i løpet av sekunder får du utførlige svar, formulert som om det var fra et ekte menneske.
Mange eksperter har spådd at denne typen LLM (Large Language Models), som ChatGPT er basert på, over tid kan konkurrere ut eller i det minste ta ledelsen fra søkemotorer som Google – og nå tar OpenAI, selskapet bak ChatGPT, opp kampen mot giganten.
ChatGPT har nemlig fått en ny funksjon for nettsøk, der den henter oppdatert informasjon direkte fra internett. Dette gir et alternativ til tradisjonelle søkemotorer og kan potensielt endre hvordan vi finner informasjon i fremtiden.
Kan filtrere og analysere resultater
Det som gir ChatGPTs nye funksjon et stort potensial til å distansere seg fra Google, er at chatboten kan analysere og filtrere informasjon og skape kontekstuelle svar basert på både interne data og eksterne kilder.
For å gjøre opplevelsen enda mer brukervennlig, kan chatboten huske tidligere samtaler, noe som kan gjøre søkeopplevelsen enda mer grundig og personlig.
I motsetning til å måtte navigere gjennom et hav av søkeresultater på Google og selv vurdere hvilke kilder du vil bruke, gir ChatGPT en oppsummering fra ulike sider og leverer bare ett enkelt svar.
Funksjonen er allerede tilgjengelig, men foreløpig kun for betalende brukere. OpenAI har imidlertid planer om en bredere utrulling i fremtiden.