I den nye svindelmetoden som Telenor nå advarer mot, kan være vanskelig å oppdage.
Svindlerne lurer til seg BankID-innloggingen til kundene, kjøper mobilabonnementer i ofrenes navn og bruker dette til SMS-svindel.
"De fleste forsøk klarer vi å stoppe, men dessverre har vi over 80 tilfeller der svindlerne har kommet så langt at de har opprettet nye abonnementer og telefonnumre i ofrenes navn", sier Thorbjørn Busch, leder for sikkerhetsavdelingen i Telenor Norge til NTB.
Ikke klikk på linker
Svindelen ble oppdaget sensommeren, og metoden innebærer at ofrene blir lurt til å klikke på en lenke i en SMS som leder til en falsk nettside som etterligner BankID. Ved å logge inn med BankID, får svindlerne tilgang til å kjøpe mobilabonnement i offerets navn, som deretter brukes til videre svindel via SMS.
Busch ber kunder om å rapportere til Telenor dersom de mistenker at de er utsatt for kriminell aktivitet knyttet til telefoni.
"Et tegn kan være at du mottar en mistenkelig faktura som du ikke kjenner til. Jeg oppfordrer deg til å kontakte selskapet som har sendt fakturaen, samt banken din, hvis du opplever dette", sier han.
Busch understreker også viktigheten av å logge inn med BankID via selskapets nettside eller app, og ikke ved å følge lenker.