Tesla har lenge vært synonymt med elbilrevolusjonen, men nå ser det ut til at selskapet sliter i Europa. Ifølge Teksiden som siterer Financial Times, falt salget av Tesla-biler i Europa med hele 45 prosent i januar 2025, sammenlignet med samme måned i fjor.
Totalt solgte selskapet kun 9.900 biler i løpet av måneden, noe som er en dramatisk nedgang for bilprodusenten.
Samtidig som Tesla opplever fallende salg, går resten av elbilmarkedet i motsatt retning.
Tall fra Financial Times viser at 166.000 batteridrevne elbiler ble solgt i Europa i januar, noe som utgjør en økning på 37 prosent fra året før. Dette tyder på at etterspørselen etter elbiler fortsatt er sterk, men at Tesla sliter med å holde på sin posisjon.
Hva skjer med Tesla?
Nedgangen i salg kan skyldes flere faktorer. Økt konkurranse fra andre bilprodusenter er en av de mest åpenbare forklaringene.
Merker som BMW, Volkswagen, Hyundai og BYD har alle lansert konkurransedyktige elbiler i forskjellige prisklasser. Flere av disse modellene utfordrer Tesla både på pris, rekkevidde og teknologi.
En annen faktor er Elon Musks egne handlinger. Tesla-sjefen har vært involvert i en rekke kontroverser den siste tiden, noe som kan ha påvirket selskapets omdømme. Musk har blant annet fått kritikk for en tilsynelatende nazihilsen under en tale i Tyskland, samt for uttalelser som tolkes som støtte til ytre høyre-partiet AfD.
Dette har ført til negative reaksjoner, spesielt i det tyske markedet, hvor Tesla har en stor fabrikk.
Boikott av Tesla i Norge?
Også i Norge har Musks uttalelser skapt reaksjoner. Flere profilerte personer har tatt til orde for en boikott av Tesla, og noen eiere ønsker nå å kvitte seg med bilene sine. Blant dem er artisten Halvdan Sivertsen, som solgte sin Tesla på grunn av Musks kontroversielle utsagn.
Årsaken var at han ikke ønsket å støtte et selskap med en leder som fremmer verdier han ikke kan stå inne for.
Er dette begynnelsen på slutten for Tesla i Europa?
Selv om Tesla opplever en kraftig salgsnedgang akkurat nå, er det for tidlig å avskrive selskapet helt.
Prisjusteringer og nye modeller, som den oppdaterte Tesla Model 3 og den etterlengtede Cybertruck, kan potensielt snu trenden.
Likevel er det tydelig at Tesla står overfor en tøffere konkurranse enn noen gang tidligere, og at Musk selv kan være en større belastning enn en fordel for selskapet.
Spørsmålet er om Tesla klarer å gjenvinne sin posisjon i det europeiske markedet, eller om kundene i stadig større grad vil velge andre alternativer.