Tørke skaper kø av lasteskip: 'Stille før stormen'

03/09/2023 23:30

Mikkel Sletta

NYHETER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Skipene venter utenfor Panamakanalen. I hopetall.

Og ifølge shippingeksperter er det et flaskehalsproblem som bare ser ut til å bli verre. Også for forbrukere over hele verden.

– Selv om containerskipene tjener på å være førsteprioritet gjennom kanalen, vil jeg kalle det stillheten før stormen, vurderer Peter Sand, sjefanalytiker i analyseselskapet Xeneta, til Børsen .

For det finnes ingen umiddelbar løsning på dagens problemer ved det viktige sjøtrafikknutepunktet som forbinder Stillehavet og Atlanterhavet.

Det mellomamerikanske landet har dermed vært rammet av en uvanlig tørke i år, som derfor får store konsekvenser for Panamakanalen.

Det avhenger av nedbør for å kunne fylle opp vannreservoarene til skipene.

Problemet har eksistert lenge , og ventetiden for lasteskip er i dag tredoblet sammenlignet med tidligere.

Nå tar det åtte til ni dager før et skip kan få passasje, mens det for et år siden bare varte i tre dager.

Samtidig har myndigheten som er ansvarlig for kanalen, Panama Canal Authority, satt flere restriksjoner for passasjene:

  • For eksempel er antallet skip som får passere daglig redusert til 32. I fjor var antallet 40.

  • Samtidig er tillatt mengde last på containerskipene redusert på grunn av lavere vannstand.

For øyeblikket har containerskip prioritet foran oljetankere, men Peter Sand ser derfor store utfordringer fremover også for verdens vanlige forbrukere:

– Vi går inn i en periode hvor det vil være et stort press på handelsrutene i forkant av julehandelen, og dette kan sette en enda større flaskehals i leverandørkjedene, sier han.

Mer enn tre prosent av verdenshandelen målt i volum går gjennom den over 100 år gamle kanalen gjennom Panama. Opptil 29 prosent av containerhandelen som krysser Stillehavet går gjennom her.

Maersk sier til Børsen at de ennå ikke er berørt av situasjonen fordi de vanligvis planlegger ruten til containerskip lang tid i forveien.

Analytikeren Peter Sand anslår imidlertid at problemene vil forverres dersom enda flere skip settes av for å holde opp med leveransene i lys av lastetaket for skipene.

For hvert skip som passerer, må det brukes cirka 190 millioner liter vann, hvorav bare litt kan gjenbrukes.

Restriksjoner fra Panama Canal Authority ser ut til å vare et år til.