Googles Privacy Sandbox - et initiativ for å skape alternativer til informasjonskapsler og sikre at "resultater for annonsører og media" fortsetter å bli levert - har fått eksperter til å utstede en advarsel som oppfordrer brukerne til å være forsiktige med personvernet.
Privacy Sandbox, som rulles ut, har allerede fanget oppmerksomheten til både brukere og konkurranse- og markedsmyndigheter, skriver Mirror.
Google har jobbet med initiativet siden 2019, og det er planlagt å bli tilgjengelig for alle brukere i løpet av de kommende månedene.
Bekymringer
I januar 2021 kunngjorde UK Competition and Markets Authority (CMA) planer om å undersøke Privacy Sandbox-initiativet, med fokus på dets potensielle innvirkning på både utgivere og brukere.
CMAs administrerende direktør Andrea Coscelli uttalte at "Googles Privacy Sandbox-initiativ potensielt vil ha en svært betydelig innvirkning på utgivere som aviser og det digitale annonsemarkedet," og at det også var "personvernhensyn" å ta hensyn til.
CMA rapporterte også at Google overholdt sine juridisk bindende forpliktelser mellom juli 2022 og september 2022.
«Til slutt vil vi fortsette å jobbe med overvåkingsmyndigheten for å sikre at det er et robust rammeverk på plass for å sikre overholdelse av forpliktelser,» sa de.
Google Chrome-innstillinger
Hvis du ikke har noe imot å motta potensielt nyttig målrettet annonsering, kan du la Chrome Privacy Sandbox-innstillingene være som de er. Men hvis du ønsker å slå den av eller endre innstillingene, klikker du bare på de tre punktene i øvre høyre hjørne og går til Innstillinger > Personvern og sikkerhet > Pivatliv ved å annonsere og deaktivere den.