DinSide rapporterte forrige uke at prisendringer ville tre i kraft for 26 000 produkter hos Vinmonopolet fra 1. januar.
Nå har salgsoversikten for hele 2023 blitt offentliggjort, og den gir innsikt i hvilke varer forbrukerne foretrakk det året. Det skriver DinSide.
I løpet av 2023 opplevde alkoholfrie varer, fruktvin og sider en markant økning i salget.
Salget av alkoholfrie drikker økte fra over 937 191 liter i 2022 til over 1,1 millioner liter i 2023. Samtidig opplevde fruktvin en salgsøkning på 23,3 prosent, mens sider økte med 14,3 prosent.
Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet, kommenterer den nye trenden og forklarer: "Denne vridningen i salget mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes både trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Særlig er temperaturen avgjørende for hva folk velger å kjøpe. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier."
Nordahl informerer også om at det er første gang i historien at mer enn én million liter alkoholfrie drikker ble solgt i løpet av ett kalenderår.
Historiske hendelser i 2023 begrenset seg imidlertid ikke bare til alkoholfrie varer. Varmværet i juni førte til en historisk sammensetning i Vinmonopolets salg.
Totalt ble det solgt 669 tusen liter mer i 2023 sammenlignet med 2022.
- For første gang siden 2000, antakelig også for første gang noensinne, har vi solgt mer hvitvin enn rødvin i løpet av én kalendermåned. Temperaturen styrer i stor grad hva folk kjøper, denne salgsrekorden skyldes altså hetebølgen, forteller Nordahl.
Selv om salget av rødvin, som er den mest solgte kategorien, gikk ned fra 42,6 millioner liter til 40,5 millioner liter, ble 2023 likevel et år preget av unikhet for Vinmonopolet.