Zalando går utfordrende tider i møte.
Til tross for en vanlig kundebase på nesten 50 millioner europeere, har det tyskbaserte selskapet sett en betydelig nedgang i antall aktive kunder det siste året.
Ifølge selskapets resultatrapport for første kvartal som ble utgitt tidligere denne uken, falt antall aktive kunder til 49,5 millioner, ned 1,7 millioner år over år.
Slik skriver Ekstra Bladet.
Nedgangen i kundebasen er ledsaget av en nedgang i antall bestillinger fra 56, 7 millioner til 55, 2 millioner.
Men det stopper ikke her.
Til tross for denne volumnedgangen viser regnskapet imidlertid også en økning i gjennomsnittsverdien av handlekurven fra 57,3 euro til 60,4 euro, og dette har bidratt til å løfte totale inntekter med 1,3 prosent til nesten 3,3 milliarder euro.
Dette understreker det faktum at økonomisk dynamikk er spesielt interessant. Selv om færre kunder og færre bestillinger kan tyde på problemer, har den økte gjennomsnittlige ordreverdien bidratt til at Zalando har opprettholdt en økning i omsetningen. Mer spesifikt så selskapet en forbedring i driftsresultatet før renter og skatt, som økte til 28,3 millioner euro i kvartalet sammenlignet med et lite tap på 700.000 euro i samme periode i fjor.