Hver dag ruller tusenvis av engstelige reisendes kofferter på løpende bånd på flyplasser rundt om i verden. Koffertene, som de fleste sikkert er klar over, ruller ikke inn på flyene uten en grundig sikkerhetssjekk.
Mange er imidlertid ikke klar over omfanget av kontrollen bagasjen deres må gjennom.
Bak flyplassens fasader pågår det et omfattende arbeid med å sjekke koffertene, og en av dem som gjør det er operativ serviceagent hos Norwegian, Elias Stangeland.
Han har sett litt av hvert, og han kan avsløre overfor Dagbladet at en stor del av den innsjekkede bagasjen aldri når frem til bestemmelsesstedet på grunn av ulovlig innhold. Det skriver Nyheder24.
All bagasje gjennomgår flere røntgenbilder for å avdekke potensielle farer.
Det første steget på bagasjens reise til flyet er en «nivå 1»-skanning. Hvis alt er i orden her, går det videre til lagring og deretter til flyet.
En stor mengde kofferter passerer gjennom på "nivå 1", men de som nå ikke står overfor et omfattende søk.
Hvis det oppdages uregelmessigheter ved første skanning, går bagasjen gjennom ytterligere skanningsnivå 2, 3 og 4. Og dersom ulovlig innhold oppdages, kan bagasjen åpnes og innholdet konfiskeres på nivå 5, hvor de kan åpne bagasjen.
De samme gjenstandene utgjør en stor del
Batterier og oppladbare enheter utgjør en stor del av de beslaglagte gjenstandene. Hvert år blir rundt 20.000 oppladbare batterier, strømbanker og nødladere beslaglagt.
I mange tilfeller blir passasjeren kontaktet, og her kan du selv fjerne datamaskinen eller andre gjenstander. Nødladere blir imidlertid beslaglagt uten å bli returnert.
For å unngå problemer oppfordres passasjerer til å komme i tide for innsjekking og ombordstigning.
– Vær i tide til innsjekking og ombordstigning. Kommer du etter fristen kan du gå glipp av reisen – og det ønsker ingen av oss, sier Elias Stangeland, som alt for ofte opplever passasjerer som kommer for sent.
Norwegian åpner for innsjekking to timer før avgang og stenger 30 minutter før.
Hos SAS stenger inn- og utlevering av bagasje 40 minutter før avgang, og de anbefaler utlevering av bagasje minst 60 minutter før avgang. Forsinkelser kan føre til at passasjerer går glipp av sine flyvninger, noe som verken er i flyselskapets eller passasjerenes interesse.
Sjekket inn to meloner
I tillegg til frister er det også problemer med uregjerlig bagasje.
Elias har tidligere møtt en passasjer som forsøkte å sjekke inn to store vannmeloner, og en annen med en fem meter lang flaggstang.
Håndbagasje har også egne grenser for både størrelse og vekt.
— Vi har hatt passasjerer som har så mye håndbagasje at de ikke har nok hender til å bære den verken gjennom sikkerhetskontrollen eller ut til flyet, sier Elias Stangeland.