Flyselskaper over hele verden står overfor en betydelig utfordring ettersom leveranser av nye fly har falt betydelig det siste året på grunn av produksjonsproblemer hos både Boeing og Airbus.
Problemet oppstår i en tid da reiselivet forventes å overstige nivåene før koronaviruset, noe som skaper logistisk hodepine for bransjen.
Ifølge en rapport fra nyhetsbyrået AFP, innhentet av B.T., forventes 4,7 milliarder mennesker å reise innen 2024, noe som overstiger de 4,5 milliarder reisende i 2019.
Denne økningen i etterspørselen sammenfaller med en tid der flyselskapene sliter med mangel på nye fly, forårsaket av forsinkelser hos produsentene.
Som et resultat må noen selskaper investere i dyre reparasjoner på eldre, mindre effektive fly.
Forskningsfirmaet Aerodynamic Advisory har rapportert at flyselskapene kan forvente å motta 19 prosent færre nye fly enn forventet i fjor, noe som er et stort problem - spesielt for amerikanske flyselskaper, som ser ut til å motta 32 prosent færre fly enn forventet.
Situasjonen har forverret seg for Boeing, som har opplevd en rekke utfordringer, blant annet et hendelsesforløp der et sidepanel på et fly løsnet under en flytur i januar. Selv om ingen ble skadet, har sikkerhetstjenestemenn påpekt at situasjonen kunne fått katastrofale konsekvenser.
På det aktuelle flyet ble passasjerenes oksygenmasker utløst da kabintrykket falt, men besetningen klarte å nødlande flyet trygt.
Ryanair er et av flyselskapene som er hardt rammet av disse forsyningsproblemene, og forventes å motta færre Boeing-fly enn forventet. Dette kan føre til at selskapet må redusere antall avganger i den travle sommerperioden.