Flyselskapet Wizz Air som har flyvninger fra en rekke norske byer, lanserer nå en banebrytende nyhet. Nå kan man nemlig kjøpe et abonnement som innebærer at an kan fly så mye man vil med selskapet i et helt år for en engangssum.
Abonnementet som kalles "All you can fly" koster 499 Euro, og tilbudet et tidsbegrenset nå i august. Det kan kun kjøpes til intropris frem til og med 16. august, og selskapet har satt et loft på at maksimalt 10.000 kunder i hele Europa kan få glede av tilbudet. Etter det, stiger prisen til 599 euro, som tilsvarer 7000.
Flyselskapet har flyvninger fra både Oslo, Ålesund, Bergen, Haugesund, Torp, Stavanger, Tromsø og Trondheim, til storbyer i Europa. Selskapet flyr også til land i Midtøsten og Asia som for eksempel Jordan, Egypt, Saudi Arabia, Israel og Maldivene.
Nytenkning
Lanseringen av abonnementet kommer på et tidspunkt hvor Wizz Air opplever økonomisk press og synkende kundetilfredshet. Ifølge nylige rapporter har selskapet sett en nedgang i inntjening og lave kundetilfredshetsscorer, noe som har skapt et behov for innovative løsninger for å beholde og utvide sin kundebase.
Wizz Air er ikke det første flyselskapet som tilbyr et ubegrenset flyabonnement. I USA har lavprisselskapet Frontier Airlines tidligere lansert et lignende abonnement, “Go Wild! Pass,” som gir reisende ubegrenset tilgang til flyvninger innenfor Nord-Amerika. Wizz Air er imidlertid det første selskapet i Europa som tilbyr en slik ordning, noe som gjør dem til en pioner på kontinentet.
Fordeler og ulemper ved abonnementet
Selv om abonnementet kan være en økonomisk fordel for hyppige reisende, er det også visse vilkår kundene bør være oppmerksomme på. For det første er tilgjengeligheten av seter underlagt flere faktorer, noe som betyr at det ikke er noen garanti for plass på alle flyvninger. I tillegg må reisende fortsatt betale for bagasje, utover én personlig gjenstand, noe som kan gjøre abonnementet mindre attraktivt for de som trenger å medbringe mer bagasje.
Introduksjonen av Wizz Airs “All You Can Fly”-abonnement viser at reisebransjen fortsetter å innovere i kjølvannet av pandemien. Abonnementer som dette kan endre måten folk planlegger og bestiller sine reiser på, spesielt hvis flere flyselskaper følger etter med lignende tilbud.
Abonnementsordningen ble lansert av det ungaske flyselskapet tirsdag via det sosiale mediet LinkedIn.