Ryanair er kjent for å ilegge bøter for ulike luftfartslovbrudd, fra overdimensjonert håndbagasje til glemt online innsjekking. Michael O'Leary, direktør for Ryanair, oppfordret også til en standardisering av håndbagasjeregler over hele Europa og hevdet at en organisasjon som representerer flere store flyselskaper støttet dette arbeidet.
– Alle flyselskaper under A4E-gruppen i Europa har sagt at de vil gå sammen og bestemme størrelsen på håndbagasjen. Ingen av flyplassene kan håndtere alle koffertene folk ønsker å ta med. Hva skal være dimensjonen eller vekten på innsjekket bagasje? sa han, og understreket behovet for klarere retningslinjer for passasjerene.
Til Mirror understreket O'Leary at flyselskapet ikke ser på bagasjegebyrer som en inntektskilde, men heller som et middel til å begrense passasjerenes bagasje.
For øyeblikket tillater Ryanair en liten bagasje om bord gratis, mens en ekstra bagasje krever betaling for prioritert ombordstigning eller et separat innsjekkingsalternativ på 10 kg.
O'Leary avviste påstanden om at gebyrene var ugyldige etter at en spansk domstol denne uken avgjorde at Ryanair hadde rett til å belaste dem. Han forklarte:
"Ja, det er jeg sikker på. Det er et sikkerhetsproblem i forhold til håndbagasje her. Vi tar ikke betalt for håndbagasje fordi vi vil ha pengene dine, vi tar betalt for håndbagasje, så du reiser med mindre bagasje.»
På spørsmål om mulige prisøkninger i år, benektet O'Leary dette, og spådde at britiske flyplasser ville oppleve ytterligere forstyrrelser i sommer etter utfordringene i 2022 og 2023.