Det kan være utfordrende å prøve å markedsføre en nystartet virksomhet, med en mengde ulike digitale og mer «analoge» verktøy tilgjengelige på markedet. For de aller fleste vil det selvfølgelig være nødvendig å markedsføre seg i digitale kanaler, men det er også viktig ikke å glemme enkel profilering – det kan være der hemmeligheten bak å skape oppmerksomhet for bedriften din befinner seg.
Begynn med det helt enkle
Hvis du har et fysisk butikklokale eller showroom, er det helt avgjørende å bruke de tilgjengelige flatene på best mulig måte. Enkle grep på fasaden, for eksempel plakatrammer, foliering og skilt, gir forbipasserende et førsteinntrykk av virksomheten din. Derfor er det også ekstremt viktig å benytte disse kanalene for alt de er verdt, ved å bruke en gjennomført kommunikasjon som tydelig beskriver virksomhetens verdiforslag.
Hemmeligheten ligger i helt enkelt å tilby potensielle kunder noe som de ikke kan si nei til, et tilbud som er så lokkende at de bare må gå inn gjennom døren for å finne ut mer om produktene eller tjenestene dine. Samtidig er det selvfølgelig viktig å være ærlig og ryddig når det gjelder hva du egentlig tilbyr.
Digital markedsføring gjort enkelt
Når du skal begynne med digital markedsføring, er det viktig ikke å gjøre virkemidlene for kompliserte. Igjen handler det for de aller fleste små og mellomstore bedrifter om å skape oppmerksomhet, ved å være til stede på nett.
Katalogtjenester og bannerannonsering er relativt utdaterte kanaler, og i dag er det annonser i søk som er den desidert viktigste kommunikasjonen for mange virksomheter. Det er viktig ikke å strekke seg for vidt, men prøve å fange opp de personene som søker etter akkurat dine varer og tjenester, vanligvis også med noen geografiske begrensninger knyttet til bedriftens posisjon og dekningsområde. Det trenger ikke å være vanskeligere enn det, og enkelhet er egentlig den store hemmeligheten når det gjelder å skape oppmerksomhet.