Innovasjon i lånebransjen: Slik forandrer AI måten vi låner penger på

Foto Pexels
Foto Pexels

Det siste tiåret har kunstig intelligens (AI) revolusjonert de fleste sektorer i næringslivet. Blant dem finner vi også lånebransjen. Innoverende teknologier som gir automatisert kredittvurdering og personaliserte lånetilbud forandrer måten vi låner penger på. Dette gjelder både for forbrukerne og långivere, også hos Better Compared.

Nøyaktige kredittvurderinger med AI-teknologi

Før teknologien tok over for fullt tok låneprosessen lang tid og var en papirmølle uten like. Hver søknad måtte behandles manuelt og kunden måtte gjerne vente flere dager før de fikk svar. Nå bruker finansinstitusjoner AI for å utføre lynraske og nøyaktige kredittvurderinger.

 

Algoritmer kan analysere store mengder data. Blant informasjonen som saumfares på et blunk er:

 

●     Søkerens inntekt

●     Månedlige utgifter

●     Betalingshistorikk

●     Og til og med sosiale medier-aktivitete

 

Dette er for å gi et mer helhetlig bilde av din finansielle pålitelighet. Låneinstansene vil alltid sikre seg på at de vet mest mulig om deg, så de kan stole på at du vil tilbakebetale det du har lånt.

Risikostyring og personlig tilpasning

AI gjør det mulig for långivere å tilby mer personlig tilpassede låneprodukter. Ved å analysere tidligere atferd og preferanser kan systemene automatisk foreslå hvilket lån og hvilke betingelser som passer den enkeltes økonomiske situasjon. Dette reduserer risikoen for mislighold og øker sjansen for at låntakeren kan håndtere avbetalingene sine på en god måte..

Med chatboter som kundeservice

Kundeservice i lånebransjen har også fått et løft takket være AI. Chatboter kan ta imot og svare på vanlige forespørsler og gi umiddelbare svar. Spørsmål en chatbot kan svare på når det kommer til forbrukslån kan være:

 

●     Stille spørsmål om låneprodukter

●     Låneprosessen, og når de kan forvente svar på søknaden sin

●     Hvilke vilkår som gjelder

●     Nedbetalingstid på lånet

●     Renten de kan forvente

Med en chatbot som svarer på innkommende spørsmål umiddelbart, vil det forbedre kundeopplevelsen og frigjøre mye av tiden til den menneskelige delen av jobben. Lånerådgivere vil dermed kunne fokusere tiden sin på saker som er mer komplekse.

Med integreringen av AI i finans-sektoren er vi et godt stykke på vei til å helautomatisere hele låneprosessen.

Kunstig intelligens kan gi bedre sikkerhet

Sikkerheten er blitt bedre gjennom bruk av AI. Kunstig intelligens kan oppdage og respondere på svindelforsøk mye raskere enn menneskelige overvåkere.

 

Ved å identifisere uvanlige transaksjoner som kan tyde på at det foregår et identitetstyveri eller annen økonomisk kriminalitet, kan de raskt varsle og utføre oppgaver som gjør at kunden eller bedriften blir beskyttet.

Slik ser fremtiden ut for långivere og lånetakere

Fremtiden ser lys ut for bruk av AI i lånebransjen. Med forbedrede algoritmer og økende kapasitet av databehandling vil kunstig intelligens fortsette å gjøre låneopplevelsen god. Fremtidens forbrukslån kan mottas raskere, være mer personlig tilpasset og gi en sikker opplevelse for alle involverte.

 

For deg som låntaker betyr dette at du vil få tilgang til bedre og flere finansielle produkter, samt få en mer sømløs låneopplevelse. For långivere representerer det en mulighet til å forbedre effektiviteten og lønnsomheten.

 

Mens vi beveger oss videre fremover og utover, vil integreringen av AI ikke bare endre på den eksisterende lånepraksisen - Den vil også skape nye produkter og tjenester som vi ennå ikke har blitt introdusert for. Med disse teknologiske fremskrittene er det tydelig at måten vi låner penger på aldri vil være den samme igjen.