Antonida (28) studerer ved Taitotalo i Helsingfors og jobber som skjønnhetsinfluenser. Drømmen hennes har alltid vært å kunne dele hverdagen og de kreative ideene sine med andre, og Temu har blitt en viktig del av denne reisen. Temus enorme produktutvalg og gode priser har betydd mye for at Antonida kan produsere innhold og videoer av høyere kvalitet.
For å leve ut drømmen om å bli mer synlig i sosiale medier har Antonida tatt et ettårig studium med tittelen «Boost karrieren din digitalt». I denne perioden har hun utviklet film- og redigeringskunnskapene sine, og samtidig oppdaget hun Temu, der hun har kjøpt ting som reflektor, tripod, green screen og lysutstyr.
«Jeg kom over Temu, der man finner fantastisk utstyr for å lage videoer – man får kjøpt nesten hva som helst, både til hobbyaktiviteter og til hverdagen», forteller Antonida i en av videoene sine. Dette gjenspeiles i en nylig Kantar-undersøkelse,der 68% av norske forbrukere svarer at de oppdager varer på Temu som er vanskelig å finne andre steder.
Temu er en digital markedsplass der salget foregår direkte fra fabrikk, og som er kjent for å tilby lave priser ved å kutte ut fordyrende mellomledd. Netthandelsplattformen ble etablert i USA i september 2022, kom til Norge i juni 2023 og har blitt populær blant kundene. Temu ble i fjor kåret til den mest populære gratisappen i Apples App Store, og nå har 89% av norske forbrukere enten handlet på Temu eller er kjent med plattformen, noe som viser Temus voksende popularitet og kjennskap i regionen.
Tripoden fra Temu sørger for at kameraet står stabilt slik at Antonida får opptak uten uønskede bevegelser, mens lysutstyret gjør det mulig å tilpasse lyssettingen etter ulike forhold og omgivelser. Reflektorene og studiobelysningen gir et skarpere og mer detaljert bilde av den kreative makeupen hennes. Med green screen kan hun boltre seg i etterredigeringsmuligheter slik at hun kan gjøre innholdet enda mer spennende.
Ved hjelp av profesjonelt utstyr fra Temu har Antonida gjort leiligheten sin om til et hjemmestudio, og det til en overkommelig pris. Hun kan gjøre opptak under perfekte forhold, noe som har gitt videoer av merkbart høyere kvalitet og et jevnt tilsig av følgere på sosiale medier. Dette gjenspeiles også i undersøkelsen, der nesten en av tre norske forbrukere mener Temu tilbyr produkter med samme eller bedre kvalitet til rimeligere priser.
I tillegg til at hun bruker filmutstyr fra Temu for å bygge opp karrieren, har hun fått øynene opp for en rekke andre produkter på plattformen. «Jeg har også kjøpt interiørartikler og utstyr til kjæledyret mitt. Kvaliteten på produktene har vært veldig god.»
Med enkle, men stilfulle stearinlys, skåler, oppbevaringsbokser og vaser har leiligheten hennes blitt koselig, varm og innbydende.
Antonida er begeistret både for det enorme utvalget og for de uslåelige prisene hos Temu. «Prisene hos Temu ligger langt under det man må betale hvis man kjøper tilsvarende produkter i butikk. Alle liker å betale mindre – særlig nå som alt annet har blitt dyrere. Jeg er fornøyd med de gode prisene hos Temu. I butikken finner man de samme produktene som hos Temu, men til helt andre priser.» Dette støttes også av 23 prosent av norske forbrukere, som mener Temus konkurransedyktige priser gjør at de kan kjøpe produkter som tidligere var for dyre.
I dag kan hvem som helst plukke opp et kamera og begynne å dele aktivt i sosiale medier. Med Temu er ikke lenger prisen på utstyret noen hindring, og det har derfor blitt mye enklere for ambisiøse influensere å følge drømmen uten at det krever altfor store investeringer. 76% av norske forbrukere mener Temu bidrar til økt konkurranse i markedet, som gjør at innkjøp av utstyr til kreativt bruk blir mer tilgjengelig for alle.