Denne artikkelen inneholder annonsert innhold.
Går du med en drøm i magen om å starte din egen nettbutikk? Mange prøver stadig lykken med sin egen butikkdrøm på nettet, kanskje i håp om å tjene raske penger og å bli sin egen sjef. Men dessverre oppdager en del at det ikke er så lett som man tror. Her gir vi tre tips til deg som skal starte nettbutikk.
Analyser din bransje grundig
Altfor mange kaster seg ut i e-handel uten å ha ressursene eller mulighetene som trengs for å konkurrere i egen bransje. Kosmetikk og klær er eksempler på bransjer hvor det er lett å komme inn, ettersom det koster lite å kjøpe inn et varelager, og man tilsynelatende kan ha gode marginer.
Virkeligheten er ofte annerledes når det kommer til markedsføring av produktene. Selger du det samme som store konkurrenter med titalls millioner i markedsføringsbudsjett, så vil du tape både på kostnad per ny kunde og marginer. Konkurransen blir tøffere og tøffere med årene. Skal du konkurrere på nett i en bransje med sterke aktører, må du finne på noe nytt.
Ikke legg alle eggene i en kurv
Dette er et kjent konsept for de fleste, men likevel er det fortsatt flere og flere oppstartede nettbutikker som går i samme fella. Et typisk eksempel er at du kjøper for mye for inventar og glemmer penger til markedsføring. Eller at du bygger en veldig god plattform og glemmer design.
Har du lave budsjetter må kostnadene holdes nede på alle fronter. Du trenger ikke være best i en av kategoriene for å komme i gang. Hvis du har lave budsjetter, kom deg på nett med en plattform som gir deg mye for pengene. Velg en betalingsløsning som ikke koster deg mye i oppstart. Start med markedsføring som gir deg svært målbare resultater fra dag én. Godta litt lavere marginer fra leverandøren mot at du kan kjøpe inn mindre varelager og heller bestille fortløpende i starten.
Vurder en partner
Vurder en partner med helt andre egenskaper enn deg selv. To gode partnere som utfyller hverandre, bør bruke høyre- og venstre hjernehalvdel. Da får du både analytikeren som holder skipet på rett spor og den kreative som kommer med ideene som får skipet videre, og det gjerne raskere og mer effektivt.
En god partner gjør at du sover bedre om natten om noe går feil, da det alltid er noen å dele både gleder og sorger med. En god samarbeidspartner avlaster deg også fra mye av arbeidet, som er kritisk for å få nettbutikken videre.
Husk at det er bedre å eie halvparten av en vellykket virksomhet enn det er å eie hele virksomheten ingen har hørt om.