Adidas har måttet forby fotballfans å bestille den tyske landslagsdrakten med nummer 44 på ryggen.
Den skrifttypen som Adidas bruker får de to firetallene til å ligne uhyggelig på logoen til Adolf Hitlers beryktede nazienhet Waffen-SS.
Det skriver The Guardian.
Waffen-SS var ment å bestå av frivillige, «ariske» soldater med sterke nazistiske synspunkter, og medlemmene av enheten var dypt involvert i utryddelsen av jøder og andre krigsforbrytelser under andre verdenskrig.
Medlemmene hadde blant annet ansvar for å vokte konsentrasjonsleirer, forhøre folk mistenkt for forræderi og administrere utryddelsesleirer som Auschwitz.
SS-logoen brukes fortsatt av nazister og er forbudt i Tyskland. Det har blitt synonymt med noen av de verste forbrytelsene nazistene har begått over tid.
Ingen oppdaget likheten
Historikeren Michael König var den første til å komme med kritikken mot den tyske landslagsdrakten, som ifølge ham selv er «svært tvilsom», skriver han på X.
OBS: X-innlegget under er ikke av Michael König, men en tilfeldig.
Som svar på kritikken har Adidas valgt å blokkere funksjonen der fansen kan velge hvilket nummer som skal være på baksiden av deres tyske landslagsdrakt.
Videre understreker sportsklærgiganten at likheten med SS-runene ikke var tilsiktet.
– Som selskap er vi forpliktet til å motsette oss fremmedfrykt, antisemittisme, vold og hat i enhver form, sier Adidas' talsperson Oliver Brüggen til The Guardian.
Selskapet sier til BBC at det var Tysklands fotballforbund (DFB) som designet tallene på drakten. På X skriver DFB at designet også har vært forbi UEFA, og at «ingen av de involverte partene så noen likhet med nazisymbolikken».
Et nytt design for nummer fire er under utvikling, står det videre.
Nike fikk også kritikk
Det er andre gang de siste ukene at en landslagsdrakt møter kritikk.
I slutten av mars fikk Nike kritikk for å ha endret fargen på korset som sitter bak på kragen på den engelske landslagets drakter.
Korset heter St. Georges Cross, er tradisjonelt i fargen rød og er avbildet på det engelske flagget.
Men Nike hadde endret fargen på korsettet til lite, marineblått og rødt – ifølge selskapet – for å «representere inklusivitet».
Fotballfans følte imidlertid at fargeendringen var respektløs og var et virtuelt signal - å ta en politisk korrekt holdning til personlig gevinst - fra Nikes side.
EM i fotball arrangeres i Tyskland i år og starter 14. juni.