9 tidligere mekanikere bekrefter: Slik har Tesla luret kunder i årevis

31/05/2024 16:18

Emma

Teknologi
OBS Arkivfoto. / Foto: Shutterstock.com
Interne dokumenter avslører at bilprodusenten har vært fullt klar over hva de holdt på med.

En ny rapport avslører at Tesla i årevis har unndratt seg ansvaret for feil i bilene sine ved å skylde på kunder og nekte å betale for reparasjoner.

Etterforskningen, utført av nyhetsbyrået Reuters, avslører en historie som strekker seg over syv år og inkluderer en rekke feil på tvers av Teslas modellutvalg.

Studien inkluderte intervjuer med 20 Tesla-kunder og 9 tidligere Tesla-ansatte. Disse kildene kaster lys over Teslas praksis med å tilskrive feil på bilene til kundenes påståtte "misbruk" av kjøretøyene.

"Tidligere skader"

Et eksempel er Shreyansh Jain, som i 2023 fikk levert en Tesla Model Y, der høyre fjæring brøt sammen dagen etter levering under en langsom sving.

Til tross for at feilen var åpenbar umiddelbart etter levering, nektet Tesla å dekke reparasjonene, og hevdet at det var forårsaket av "tidligere skade" på suspensjonen.

Etterforskningen avdekket at flere Tesla-eiere ble anklaget for gjentatte feil på ulike deler av bilene og ble anklaget for å misbruke dem. Disse påstandene stammer fra intervjuer med tidligere serviceledere, forretningsregistre og et Tesla-brev fra 2020 til US National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).

I tillegg ble noen kunder med biler utenfor garantien belastet for reservedeler som Tesla internt anerkjente som defekte eller med høy feilrate.

Mekanikk bekrefter

Mekanikere som tidligere jobbet hos Tesla bekreftet i undersøkelsen at bilprodusenten var klar over feil på flere deler som styring, fjæring, fjæring og bremser, men valgte å ikke gripe inn selv når mekanikerne ga beskjed om det.

Selv om Tesla utstedte tilbakekallinger i Kina på grunn av feil, klarte de ikke å gjøre det samme i USA og Europa, til tross for at disse bilene ble påvirket av de samme feilene.

Suspensjon og styrefeil har vært en kontinuerlig utfordring for Tesla i årevis og har blitt diskutert i offentligheten. En tysk rapport fra Technischer Überwachungsverein (TÜV) fant alvorlige feil i 14,7 prosent av Tesla Model 3.

Reuters-undersøkelsen legger imidlertid til ny informasjon om hvordan Tesla håndterte saken internt.

Ledelsen var fullt bevisst

Ifølge rapporten var Tesla mer kunnskapsrike om omfanget av feilene enn hva de kommuniserte til forbrukere og sikkerhetsmyndigheter.

Både Tesla og toppsjef Elon Musk har valgt å ikke svare på spørsmål knyttet til Reuters-etterforskningen.