Et nylig lekket dokument på 2500 sider har rystet SEO-verdenen, og avslører hvordan Googles søkealgoritmer kan ha villedet brukere ved å manipulere søkeresultater.
Dokumentet , delt anonymt med Rand Fishkin fra analysefirmaet Sparktoro og senere med Mike King fra SEO - firmaet IPullRank, gir dyp innsikt i den indre funksjonen til Googles rangeringssystem.
Hovedfunnene
Det lekkede dokumentet indikerer at Googles algoritme tar i betraktning flere faktorer ved rangering av sider, noe som utfordrer langvarig tro i SEO-fellesskapet. Mens tilbakekoblinger fortsetter å spille en viktig rolle, legges det også vekt på relevansen og kvaliteten på innholdet og brukeropplevelsen.
Beregninger for brukerengasjement, som tid brukt på siden og interaksjoner, har blitt stadig viktigere.
Selv om dette ikke er helt ny informasjon, gir dokumentet en detaljert forklaring på hvordan disse faktorene vektes.
Anklager om villedende praksis
Både King og den anonyme kilden anklager Google for å villede publikum om hvordan rangeringsalgoritmene fungerer.
Denne anklagen er alvorlig, ettersom SEO-industrien er avhengig av nøyaktig kunnskap om rangeringsfaktorer for å optimalisere nettsteder effektivt.
Et bemerkelsesverdig eksempel gjelder Chrome-nettleseren.
Dokumentene avslører at Google opprettet Chrome primært for å samle klikkstrømdata, og samle informasjon om hvilke nettsteder brukere besøker. I motsetning til Googles tidligere påstander, er disse klikkstrømdataene inkludert i algoritmen som brukes til å rangere søkeresultater.
I følge dokumentet inneholder presentasjoner av søkeresultater data fra Chrome-nettlesere over hele verden. Dette motsier Googles tidligere utsagn om at Chrome-data ikke er en del av rangeringsalgoritmen, noe som får Fishkin og King til å tro at Google har gitt villedende informasjon om sin praksis.
Hvitelister og spesialbehandling
Dokumentene avslører også at Google har interne "hvitelister" over sider som er godkjent for informasjon relatert til COVID-19 og demokratiske valg.
Enkelte nettsteder ble utpekt som autoritative kilder for lokal COVID-19-informasjon og valgrelaterte handlinger i forskjellige land.
Mens Fishkin berømmer Google for denne tilnærmingen, erkjenner han at den kan gi næring til konspirasjonsteorier og kritikk fra politikere som føler seg underrepresentert på nettet.
Avsløringene om hvordan Google manipulerer søkeresultater vil utvilsomt påvirke SEO-industrien.
Bedrifter må kanskje revurdere sine strategier i lys av den nye informasjonen, og ytterligere kritikk av Googles dominans over internett er sannsynlig.