Med den nye logoen tar Citroën et steg mot en ny æra for merkevaren, hvis misjon er å gjøre elektrisk mobilitet tilgjengelig for alle basert på kjerneverdiene: Mot, rimelighet og velvære for kundene.
Det nye utseendet tolker den originale logoen som først ble introdusert av grunnlegger André Citroën, inspirert av suksessen til hans første metallbearbeidende selskap som produserte vinklede "fiskebein" (chevron) girsystemer. De to vinklene har vært kjernen i Citroëns identitet siden.
Sentralt i den nye merkeidentiteten er videreutviklingen av Citroëns verdenskjente «chevrons»-symbol. Logoen består nå av bredere og mer fremtredende vinkler, omgitt av en oval ramme. Det vertikale og mer fremtredende ovale merket vil bli et gjenkjennelig signaturelement på fremtidige Citroën-modeller og samtidig varsle en ny designretning for Citroën.
Det nye emblemet markerer Citroëns utvikling og debuterer i slutten av september på en konseptversjon av en Citroën familiebil. Etter dette vil den nye logoen gradvis pryde fremtidige Citroën-produksjons- og konseptbiler fra midten av 2023.
Logoen er supplert med en ny fargepalett med to nye signaturfarger og en ny font basert på den velkjente Citroën-fonten. Som en hyllest til historien betyr den nye merkeidentiteten også et gledelig gjensyn med fargen Monte Carlo blå, som har blitt brukt på ikoniske modeller som 2CV og DS, og den vil bli å se både på fremtidige modeller og oppleves i utstillingslokaler mv. hos forhandlerne.
I tillegg til den nye logoen introduseres et nytt merkeslogan som gir kundene dette løftet: «Nothing Moves Us Like Citroën».
Citroën-sjef Vincent Cobée sier:
"Når vi tar fatt på et av de mest spennende kapitlene i vår berømte 103-årige historie, er tiden inne for Citroën å få et moderne og moderne utseende. Vår nye identitet er et elegant symbol på fremskritt når vi tilbyr våre kunder fremover -Kjøretøy som utfordrer bransjens tradisjonelle normer." sier han og fortsetter:
"Hele kundeopplevelsen – spesielt å kjøre elektrisk – må være rimeligere, komfortabel og morsommere. Vår arv og løfte om å inspirere forbrukere med vågale kjøretøy gir oss mot til å ta en annen, mer inkluderende tilnærming til fremtidig familiemobilitet, og vi er overbevist om at kunder fortid, nåtid og fremtid vil være enige om at ingenting beveger oss som Citroën." han forteller.
Her er Citroëns nye logo
Foto: Citroën
Laurent Barria Leder for Citroën Markedsføring og Kommunikasjon sier:
"Ved å omfavne røttene våre og tolke identiteten vår på en moderne måte, sender vi et klart budskap til alle om at selv om vi forblir tro mot merkevarens DNA, endrer ting seg dramatisk hos Citroën."
"Vi fortsetter å se annerledes på ting i vårt oppdrag om å skape nye løsninger som gjør elektrisk mobilitet mer tilgjengelig, og vi er fast bestemt på å bevise for kundene våre og oss selv at ingen og ingenting beveger oss som Citroën."