De dagene vi lever i, så utgjør elektroniske enheter som smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner en viktig del av våre daglige liv. Selv om kommunikasjon har blitt enklere og mer effektivt enn noensinne, har disse teknologiske fremskrittene også ført med seg nye bekymringer om personvern og sikkerhet.
Det finnes til og med en merkedag dedikert til å beskytte dine online data – den passende navngitte Datasikkerhetsdagen.
Historien bak Datasikkerhetsdagen
Datasikkerhetsdagen begynte i 1988, på den tiden da datamaskiner begynte å bli vanlige, selv om de ennå ikke var allestedsnærværende i private hjem. 1980-tallet så en økning i bruken av datamaskiner, spesielt innenfor næringsliv og offentlig sektor, samtidig som internett var i sine tidlige stadier.
Selv om hacking og virus har eksistert siden de moderne datamaskinenes begynnelse, førte utviklingen av stadig mer avanserte teknologier til flere bruksområder – og dermed flere sikkerhetsrisikoer. Dette skyldtes det enkle faktum at mer data sto i fare etter hvert som datamaskiner fant veien til banker, offentlige kontorer og bedrifter.
Med mer viktig informasjon lagret på datamaskiner og servere, ble verdien av denne informasjonen også mer attraktiv for hackere. Dette resulterte i høyprofilerte tilfeller av sikkerhetsbrudd.
Som et resultat ble nettsikkerhet et viktig tema mot slutten av tiåret, og Datasikkerhetsdagen ble opprettet for å øke bevisstheten om datasikkerhet.
Sikkerhet på alle gjenstander
Alle som er på Internett bør vite å være forsiktige med disse hacker-fellene.
Det er nettopp derfor mange ikke tenker seg om før de klikker på en ukjent lenke i et internettforum eller en utenlandsk e-post.
Men skadevare kan finne veien til mobiltelefonen på andre måter, for eksempel gjennom den offisielle Google Play-butikken.
Selv om nettgiganten investerer mye ressurser i å holde butikken virusfri, gjør den store mengden på over tre millioner applikasjoner oppgaven nesten umulig.
Derfor oppdager sikkerhetsforskere jevnlig apper som viser annonser, spionerer på brukere, utfører kryptomining eller oppretter abonnementer.
Sikkerhetsekspertene fra Kaspersky har sett på en rekke spesielt fremtredende saker med over 600 millioner nedlastinger.
Det skriver Senest.dk .
Android-brukere bør fjerne disse appene umiddelbart
Øverst på listen fra Kaspersky' iRecorder.
Appen ble lastet ned over 50 000 ganger og fikk skadelig programvare via en oppdatering. Da har verktøyet blant annet tatt opp lyd og sendt filene til nettkriminelle.
To andre apper, "File Recovery & Data Recovery" og "File Manager", er også berørt og har blitt lastet ned over 1,5 millioner ganger. Begge applikasjonene har overført mye data om brukere, inkludert kontakter, plasseringer, bilder, lyd og video, til servere i Kina.
Spill som spredere av skadelig programvare
Noen ganger bruker nettkriminelle kjente navn og merker for å spre ondsinnet programvare, og blant annet spillet Minecraft har måttet legge til navnet sitt. Svindlere fikk 38 Minecraft-kloner inn i Play Store, inkludert:
Block Box Master Diamond
Craft Sword Mini Fun
Block Box Skyland Sword
Craft Monster Crazy Sword
Block Pro Forrest Diamond
Block Game Skyland Forrest
Blokker Rainbow Sword Dragon
Craft Rainbow Mini Builder
Block Forrest Tree Crazy
Alle var infisert med den såkalte HiddenAds malware, som skjulte annonser som påvirket både ytelsen og batterilevetiden til smarttelefonen.
I mai i fjor oppdaget sikkerhetsforskere 193 små spill som inneholdt SpinOk malware.
Den er designet for å vise små spill mens skadelig programvare i bakgrunnen samler brukernes data og sender dem til tredjeparter. Til sammen ble disse appene lastet ned over 451 millioner ganger.
Blant de berørte spillene er:
Noizz
Zapya
Fly
MVBit
Biugo
Crazy Drop
Cashzine
Fizzo-roman
CashEM
Svindel i stedet for skadelig programvare
En annen oppdagelse ble publisert av sikkerhetsforskere tidlig i 2023.
Det gjaldt blant annet apper som 'WalkingJoy', 'Lucky Step-Walking Tracker' og 'Lucky Habit: Health Tracker'.
Disse appene ble lastet ned over 20 millioner ganger og inneholdt svindel i stedet for skadelig programvare. Brukere ble lovet pengepremier for å se annonser og installere apper.
Men mengden poeng som kreves for å ta ut var objektivt sett uoppnåelig.