Her heves fartsgrensen til 150 km/t

03/10/2024 06:00

Yvonne

Trafikk
Foto: Shutterstock
Den nye fartsgrensen forventes å tre i kraft i løpet av året.

Fartsgrenseregulering er et viktig verktøy for å forbedre trafikksikkerheten, og myndigheter over hele verden bruker forskning og data for å tilpasse fartsgrenser etter veiens standard, trafikkforhold, og risikoen for ulykker.

Statens vegvesen og Trygg Trafikk arbeider aktivt med fartsgrenser som et verktøy for å redusere antall ulykker. Høyere fartsgrenser på trygge motorveier kan aksepteres der veien er bygget for å tåle høyere fart, mens fartsgrenser i boligområder ofte settes lavt for å beskytte fotgjengere og syklister.

Nå kan bilistene se frem mot en ny fartsgrense.

Fartsgrensen påvirker ulykkesfrekvensen
Når fartsgrensen økes, øker også risikoen for bilulykker. Dette skyldes at høyere hastighet gir mindre tid til å reagere på uforutsette hendelser og reduserer førerens evne til å unngå kollisjoner. Studier fra flere land, inkludert USA, viser at når fartsgrensen økes på motorveier, øker antall trafikkulykker og dødsulykker. Ifølge Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) økte antallet dødsulykker på motorveier med 8 % for hver 5 miles per time økning i fartsgrensen.

På samme måte har det vist seg at man reduserer antallet alvorlige ulykker ved å sette ned farten. WHO rapporterer at en reduksjon av farten på veier, spesielt i tettbygde strøk, reduserer risikoen for påkjørsler og alvorlige skader.

Likevel synes mange bilister det kan være vanskelig å holde den tillatte fartsgrensen når man kjører bil, og det kan være fristende å trykke litt ekstra på speederen.

Mens vi i Norge er vant til relativt lave fartsgrenser i europeisk målestokk, og den høyeste tillatte farten på enkelte nyere motorveier er 120 kilomenter i timen, man man se frem til en ny og høyere fartsgrense et annet sted i Europa.

Artikkelen fortsetter under bildet

Foto-collage: Shutterstock

I mange år har Tyskland vært kjent og beryktet for sine motorveier uten fartsgrenser. Nå ser det ut til at flere land melder seg på blant dem som lar bilene kjøre fortere på de store veiene.

Heves fra 130 til 150 km/t
Flere europeiske land vurderer nå å øke fartsgrensen på motorveier, og akkurat nå er det spesielt Tsjekkia og Italia som leder an i debatten.

Tsjekkia er allerede langt fremme med planer om å heve grensen fra 130 km/t til 150 km/t. Landets regjering har jobbet med lovverket siden starten av året, men den nye grensen har ennå ikke funnet veien til veiene.

Det skriverdet greske nettstedet som oversatt til norsk heter Bil og Motor .

Det forventes imidlertid å endre seg før året er omme, da fartsgrensen på strekningen mellom Tábor og České Budejovice endres til 150 km/t.

I utgangspunktet er det imidlertid kun en test.

Testfasen skal avgjøre om de høyere hastighetene kan innføres på flere motorveistrekninger – spesielt de som oppfyller moderne sikkerhetsstandarder.

Hvis det går godt i Tjekkia, vurderer andre Europeiske land å følge med, så det er fint å være forberedt hvis man skal på bilferie eller andre kjøreturer i Europa. Det er allerede en del andre land som praktiserer høye fartsgrenser på motorveiene.

Høye fartsgrenser andre steder
Autobahn i Tyskland er kjent for å ha deler uten formell fartsgrense, selv om anbefalt hastighet (Richtgeschwindigkeit) er 130 km/t. På noen strekninger er det imidlertid tillatt å kjøre i 150 km/t eller høyere, og mange kjører enda raskere der det er trygt og veiforholdene tillater det.

I De forente arabiske emirater, spesielt på motorveien mellom Dubai og Abu Dhabi, er det fartsgrenser som går opp til 160 km/t på enkelte strekninger. Dette er et av få steder i verden hvor denne hastigheten er lovlig på motorveier, og veiene er bygget for å håndtere høye hastigheter med flere kjørebaner og moderne infrastruktur.

På noen motorveier i Italia, spesielt der det finnes såkalte Autostrade, kan fartsgrensen være 150 km/t under gunstige forhold. Dette gjelder spesielt på moderne og rette strekninger, der vær- og trafikkforholdene tillater det.

I Polen har noen motorveier en fartsgrense på 140 km/t, som er blant de høyeste offisielle fartsgrensene i Europa. Selv om dette er litt under 150 km/t, er det verdt å merke seg som en av de høyeste regulerte fartsgrensene på europeiske motorveier.