Bauer Media AS driver riksdekkende reklamefinansierte radiokanaler som Radio Norge, Radio Rock, Radio Topp 40, Radio Vinyl, Radio Norsk Pop, P24-7 Kanalene. Alle kanalene er tilgjengelige nasjonalt på DAB, via våre apper og på nett. Selskapet har også en voksende portefølje av podkaster og har ca. 60 ansatte med hovedkontor i Oslo.
Selskapet står også bak Juleradioen, og nå markeres nedtellingen til jul.
I dag, tre måneder før julen, går årets første juleradio, Juleradioen, på lufta.
Kristoffer Vangen, ansvarlig redaktør i Bauer Media, mener tidspunktet er perfekt for å lansere Juleradioen.
"Ikke en dag for tidlig," sier han om at radiokanalen som bare spiller julemusikk, og lover julesanger døgnet rundt fram til godt over jul.
Klare for jul lenge før desember
Vangen peker på at mange nordmenn er klare for jul lenge før desember, noe som også gjenspeiles i musikkvanene. Flere musikkstrømmetjenester, som Spotify og Tidal, rapporterer om en tydelig økning i antallet som lytter til julemusikk allerede fra august til september.
Den økte interessen for julemusikk er en del av en bredere trend hvor juleforberedelsene skyves frem i tid. Aftenposten rapporterte nylig om fullbookede julebord allerede tidlig på høsten, og flere butikker har allerede fylt hyllene med julepynt, nisser og kuler. Med Juleradioen på lufta følger Bauer Media opp trenden ved å tilby en radiokanal som utelukkende spiller julemusikk hele døgnet.
De mest populære sangene
På Juleradioen kan lytterne nyte et variert spekter av både norske og internasjonale julesanger. Blant de mest populære norske sangene finner vi klassikere som Maria Mena sin «Home for Christmas», Eva Weel Skram sin «Selmas sang» og Oslo Gospel Choirs «En stjerne skinner i natt». Internasjonalt er det særlig artister som Chris Rea, Mariah Carey og The Pogues med Kirsty MacColl som dominerer spillelistene.
"Jul er først og fremst en tid for tradisjoner, og det ser vi også i hvilke sanger som topper listene år etter år," sier Vangen.
Med Juleradioen på lufta 24 timer i døgnet svarer Bauer Media på den økende etterspørselen etter julestemning, allerede flere måneder før høytiden.