Her ser vi nærmere på noen norske digitale suksesshistorier, kanskje er det til og med noen som du ikke visste var norske?
Apper som fikk global suksess
Du bruker garantert noen apper hver dag som har fått global suksess.
Norge er faktisk førende i noen sammenhenger når det kommer til digital utvikling. Dette gjør seg spesielt gjeldende innenfor spillbransjen, hvor det finnes flere norske suksesshistorier. Den største av dem er den online casinoguiden Toppcasinobonus. Her er det konstant fokus på utvikling av nye konsepter, blant annet free-spins. På Norgescasino kan du finne flere merker som er førende innenfor den digitale utviklingen på nettet og er derfor et godt eksempel på en norsk digital suksesshistorie.
Nordmenn tidlig ute
Det er overraskende mange nordmenn som har vært tidlig ute med å utvikle sukessfulle apper og internettplattformer. I dag vet vi at man kan tjene seg styrtrik på denne formen for utvikling, men det var ikke nødvendigvis formålet for noen år siden da utvikling applikasjoner på ‘gutterommet’ begynte å bli en greie. Det finnes flere gode eksempler på forholdsvis unge nordmenn som har utviklet en applikasjon eller nettplattform ut ifra eget behov for så å oppdage at det ble en millionsuksess.
Du har kanskje allerede lest om nordmannen som opplevede verdensomspennende suksess med lommelyktappen Illumination? Den hjemmesnekrede applikasjonen til iPhones skulle vise seg å være verdt flere millioner kroner. I dag har de fleste iPhones og smarttelefoner denne funksjonen innebygget, men sånn var det ikke i starten. Å kunne se et hull i markedet og utvikle den funksjonen som mangler kan være svært profitabelt for enkeltpersoner eller små bedrifter, og dette var i stor grad tilfellet med Illumination som gjorde skaperen til millionær. Dette skjedde da Apple’s iPhone4 ble lansert med innebygget blitz og en innovativ norsk sjel lurte på, om den mon kunne bygges om til lommelykt med smart programmering. Dette er bare en av mange suksesshistorier fra Norge og eksempler på digitale fremskritt.
Den gode ideen
Det handler først og fremst om å få en god ide. Du husker helt sikkert hvor populært spillet Wordfeud ble verden over, men visste du at det også er en norsk suksesshistorie? Tromsøværingen Håkon Bertheussen var lei av at man ikke kunne få gode spill til Android-enheter og utviklet derfor sitt eget. Wordfeud er et spill som minner litt om ordspillet Scrabble og man kan spille mot både venner og fremmede. Appen ble uhyre populær verden over og på starten av 2010-tallet, var det en regelrett Wordfeud-feber i Norge og ellers i verden. Spillet er populært den dag i dag og gjorde gründeren søkkrik. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at det er god butikk å lage en app som slår an hos et bredt publikum. I dag finnes det et bredt spekter av apper og spill og laste ned, men det endrer ikke på det faktum at noen spill og applikasjoner blir mer populære enn andre.
Det er også historien om 17-åringen som laget sin egen skismøringsapp, så man ikke trenger å være i tvil om hvordan man skal smøre skiene. Denne appen ble også uhyre populær blant nordmenn og var en stor suksess for den unge gründeren.
En velutviklet bransje
Dette er bare et utdrag av eksempler på norske suksesshistorier på nettet. Mange blir nok ekstremt overrasket over, hvor velutviklet denne bransjen er i Norge, både med tanke på suksessfulle plattformer for spill som Norgescasino og norske gründerhistorier som har fått global suksess.
Det er de gode ideene som står i sentrum for denne bransjen, og det er tydelig å se, at det er de som overlever og fortsetter med å utvikle innovative løsninger som andre kan la seg inspirere av.