Hva gjør egentlig en prinsesse som ikke lenger mottar støtte fra staten og kun av og til dukker opp på offisielle oppdrag hjemme i Sverige?
Svaret? Hun starter sitt eget hudpleiemerke.
Det opplyser det svenske kongehuset i en fersk pressemelding som ble sent ut mandag.
Fra kongelig til kremgründer
Prinsesse Madeleine, kjent for sitt engasjement i veldedighet og barnas rettigheter, har nå også tatt steget inn i næringslivet. I samarbeid med det sveitsiske selskapet Weleda AG, lanserer hun sitt eget hudpleiemerke: MinLen.
"Jeg er glad for å dele at jeg lanserer MinLen – en naturlig hudpleieserie utviklet sammen med Weleda, en global leder innen sertifisert naturlig hudpleie", skriver hun i en personlig melding på Instagram.
Du kan se hele innlegget lenger nede i artikkelen.
Bruker sitt sivile navn
Ettersom dette er et privat initiativ, og ikke knyttet direkte til hennes rolle i kongehuset, vil prinsessen bruke navnet Madeleine Bernadotte i alt som har med forretningsvirksomheten å gjøre.
Det svenske hoffet bekrefter at prosjektet er gjennomgått og godkjent av Riksmarskalkens kontor, og at det ikke er i konflikt med hennes rolle som Kongelig Høyhet.
"Hun vil fortsatt utføre offisielle oppdrag etter kongens ønske, men hovedfokuset hennes vil fortsatt være arbeidet for barn gjennom ulike organisasjoner", understrekes det.
Naturlig hudpleie – med et kongelig preg
Merket MinLen er utviklet med fokus på naturlige ingredienser og bærekraft – noe som passer godt med Weledas profil, som har vært en pioner innen økologisk og naturlig kosmetikk i flere tiår.
Lanseringen av produktene er ventet mot slutten av sommeren 2025.
"Jeg gleder meg til å dele mer snart!", avslutter prinsessen i innlegget.