Mange har frykt for å bli fanget i en defekt heis.
For Sonja, som har bodd i en eldre eiendom sør i Stockholm i 18 år, ble denne frykten en realitet da eiendommens heis kjørte seg fast for et drøyt år siden.
Selv om episoden er lenge siden, plager den henne fortsatt ufrivillig i dag.
Det er skrevet av HemHyra.
Sonja forteller hvordan hun sammen med en høygravid kvinne og en liten gutt plutselig ble stoppet midt i en rutinemessig heistur.
Som de fleste ville ha gjort ringte hun nødnummeret i heisen og forklarte at de satt fast.
Situasjonen ble imidlertid raskt ubehagelig da hjelpen lot vente på seg. - Vi som satt fastklemt i heisen var redde og bekymret. Noen skrek og ropte på hjelp, sier hun.
Etter rundt en times venting ble dørene endelig åpnet av noen utenfra som hadde hørt ropene fra de trengende.
Kort tid etter episoden tar imidlertid saken en uventet vending for Sonja.
Plutselig fikk Sonja en rystende regning fra boligselskapet på 79.162 svenske kroner for skader på heisen.
Det tilsvarer nesten 80 291 norske kroner.
Da hun tok kontakt med selskapet for å forklare at hun ikke hadde noe med skaden å gjøre, fikk hun rett og slett beskjed om at hun måtte betale med mindre hun kunne identifisere den skyldige.
— Men jeg vet ikke, annet enn at det ikke var meg. Heisdøren ble åpnet av noen utenfra, sier hun.
Sonjas avslag på fakturaen førte til at avsender Ikano Bostad sendte kravet videre til et inkassoselskap, som i etterkant økte beløpet til 83 702,40 SEK med renter og tilleggskostnader.
Saken vakte oppsikt hos leieboerforeningens advokat Jens Waldenström, som nå representerer Sonja.
— Jeg oppfordret henne til å bestride kravet, sier advokaten til Hemhyra, og legger til at selskapet bør anmelde saken til politiet dersom de mener det er hærverk, eller ta saken til sivil domstol, hvor det kreves å dokumentere Sonjas skyld.