Det er velkjent at mange elbiler kan ha problemer med å leve opp til produsentenes løfter om batteriytelse når vinterkulda setter inn.
Rekkevidden for elbiler er beregnet ut fra den såkalte WLTP-normen, en standardisert test som gjennomføres både på testbenker og på vei ved en temperatur på 23 grader.
Imidlertid er denne WLTP-testen først og fremst designet for å vurdere fossile drivstoffbiler og er ikke ideell for å teste ytelsen til elbiler under kalde forhold.
Men hva skjer egentlig hvis en elbil står parkert i ekstrem kulde i 12 timer? Nå har det kommet svar på det.
YouTuberen bak kanalen «Frozen Tesla» ønsket å finne ut hvor lenge en 2024 Tesla Model 3 Long Range kan holde hytta varm dersom bilen skulle havne i en snøfonn.
Testen ble utført i Canada, hvor temperaturen nærmet seg -30 grader.
Målet var å holde kabintemperaturen over 20 grader, og derfor ble funksjoner som setevarme og rattvarme aktivert.
Slik fjerner du isen fra frontruten på en lett måte
Produkt
Navn
Pris
Forhandler




Resultatet var imponerende
Testen startet med 66 prosent batterikapasitet. Etter én times bruk var bare 3 prosent av batteriet oppbrukt, og etter tre timer var det fortsatt 56 prosent igjen.
YouTuberen valgte å forlate bilen og la den stå over natten for å teste dens langsiktige holdbarhet.
12 timer senere, om morgenen, hadde batterinivået sunket til 29 prosent og bilen var fortsatt varm, mens den bare brukte en tredjedel av batteriets kapasitet.
Resultatene av testen ble møtt med stor tilfredshet. Bilen hadde kun brukt 37 prosent av batteriet for å holde hytta varm i 12 timer i ekstrem kulde – et resultat som ble ansett som svært positivt.
Den viser at moderne elbiler kan fungere som pålitelige varmekilder dersom du skulle havne i en snøfonn.