Når en man har kjær går bort, får de fleste fri og kanskje til og med permisjon, hvis den som har gått bort er tett på pårørende. Men hvorfor skal vi absolutt bare ha lov til å sørge i lengre tid hvis det er snakk om et menneske?
Det spørsmålet stiller flere amerikanske bedrifter seg selv, og de har derfor laget en permisjonspolitikk for dere ansatte som har kjæledyr. Det skriver det amerikanske mediet King5.
- Som leder av en bedrift, er de menneskene du jobber sammen med en del av teamet. Når folk er i sorg eller smerte, vil de derfor gjerne hjelpe dem, slår HR-ekspert John Decoteau fast overfor mediet.
Hans ser muligheten for å få permisjon når et kjæledyr dør, som et rekrutteringsredskap; folk har lyst til å jobbe på en arbeidsplass som tar høyde for de vesener medarbeiderne elsker og tar vare på, når de har fri.
Om en medarbeiders hund eller katt dør, får bedriften klart noe ut av å gi den ansatte lov til å sørge, mener han, og flere bedrifter tar derfor denne politikken i bruk, som tar høyde for dyr som går bort så vel som mennesker. Is-kjeden Ben & Jerrys er blant de større bedriftene som lar deres ansatte ta fri hvis sorgen rammer de.
50 millioner husholdninger i USA har en hund eller katt, og tidligere studier har ifølge mediet vist at en tredjedel av alle hunde -og katteeiere, sørger i mer enn seks måneder når de mister dyret sitt.
Burde flere norske bedrifter ta høyde for at kjæledyreiere har behov for å sørge på lik linje med andre som for eksempel har mistet et familiemedlem?