IC Kids-skolen i den amerikanske delstaten Massachusetts har havnet i en vanlig shitstorm som har resultert i at skolen har blitt tvunget til å be om unnskyldning mens han sparket en av lærerne.
Det skriver det britiske medie Unilad.
Læreren instruerte angivelig barn i de små klassene om å lage og bruke en såkalt «blackface» i forbindelse med et tema om «svart historie» på skolen tirsdag 8. februar.
Det tok imidlertid ikke lang tid før flere elever hadde fortalt foreldrene sine om hendelsen, og foreldrene klaget til skolen, som raskt la ut en unnskyldning på skolens facebookside, som siden har vært stengt.
Unnskyldningen på Facebook ble imidlertid ikke akseptert av de mange sinte foreldrene, og skolen kom derfor med en ny uttalelse, som de la på rundt skolen.
Uttalelsen sa: "For å feire 'black history month' planla en lærer i en førskole ved ICKids [skolen] og utførte en aktivitet som involverte svarte masker; blackface'. En av foreldrene gjorde oss oppmerksomme på det og følte oss krenket; Læreren ba foreldrene om unnskyldning.
Uttalelsen utdyper imidlertid at hendelsen har fått konsekvenser, og sier: "Aktiviteten ble fjernet fra klasserommet og læreren ble irettesatt for sine handlinger."
Senere i uttalelsen sa den til og med at læreren hadde blitt "løslatt fra sin ansettelse."
Den nye uttalelsen forsvarte også den tidligere uttalelsen på Facebook, som fikk kraftig kritikk.
«Selv om ordlyden i facebook-anklagen ikke var den beste uttalelsen, prøvde vi å sende et signal om at undervisningen for barnehagelærerplanen ikke ble utført eller implementert på den måten den burde, så vi beklager til alle som har følt seg krenket», heter det.
Siden skolens facebookside er stengt, er det ikke mulig å finne det gamle innlegget, men flere foreldre står fritt til å skrive svarene sine på uttalelsen.
Nadirah Pierce, moren til en elev på skolen, skrev for eksempel: "Unnskyldningen som ble mottatt var tom [...]. Jeg håper dette er en lærdom i forberedelsene til å lage prosjekter om kulturer før de gjennomføres for å unngå skadelige handlinger mot en gruppe mennesker.
«Selv om de ikke prøvde å fornærme, har de gjort det», utdypet hun, og la til at prosjektet var «uakseptabelt», og at hun ikke «forsto konseptet bak prosjektet».
Professor Johnnie Hamilton-Mason, som underviser i rasismens dynamikk ved et universitet i nærheten, sa også: "Det er skammelig å få barn til å delta i en aktivitet der de tegner "blackface".
Hun la til at oppgaven forsterker skadelige stereotypier og sier: "Det gjør narr av dem - de er ikke virkelige mennesker, de er menneskelige, men de er verdt mindre enn mennesker."