Kilder: Flystyrten i Kina var med vilje

18/05/2022 08:10

Emma

Utland
Det er ikke det omtalte fly. / Foto: Shutterstock.com
Det er ikke det omtalte fly. / Foto: Shutterstock.com
132 mennesker døde i mars da et fly styrtet i Kina. Det er så langt ingen bevis på at det var tekniske feil.

Tidlige undersøkelser i kjølvannet av en dødelig flyulykke i Kina tyder på at det var en bevisst handling som forårsaket ulykken.

Det opplyser to ikke navngitte kilder med kjennskap til de amerikanske etterforskningene i saken, ifølge avisen Wall Street Journal.

Totalt døde alle de 132 personene på passasjerflyet i ulykken, som fant sted 21. Mars 2022.

Ifølge kildene er det så langt ingen bevis for tekniske feil. Det er dog flydata fra en av flyets svarte bokser som indikerer at noen i cockpiten med vilje fikk flyet til å krasje.

Den amerikanske produsenten av flyet, Boeing, og US National Council for Transportation Safety (NTSB) nektet å kommentere undersøkelsene. De refererer til de kinesiske regulatorene.

Kinas luftfartsmyndighet benekter at det er frigitt informasjon fra etterforskningen. Det skriver statsmediene Global Times.

Luftfartstilsynet i Kina sier i stedet at nær kontakt med etterforskere vil bli opprettholdt og kontinuerlig publisert relevant informasjon i saken.

Flyselskapet China Eastern har ikke returnert Reuters' anmodning, og den kinesiske ambassaden nektet å kommentere saken.

En sluttrapport om krasjet kan ta opptil to år eller mer å forberede seg på, har kinesiske myndigheter sagt.

Myndighetene har tidligere sagt at flyets piloter ikke svarte på gjentatte anrop fra flygeledere og nærliggende fly under den raske nedstigningen.

Flyet ble satt på automatisk pilot og fløy med en hastighet på 842 kilometer i timen i omtrent 29 000 fot høyde da det begynte å dykke raskt og bratt til 7400 fot. Den steg så kort 200 meter før den igjen mistet høyde.

Kontakten med flyet gikk tapt, 96 sekunder etter at det først begynte å miste høyde.

Foto: Ritzau Scanpix

Flyet var seks år gammelt og av typen Boeing 737-800.

Det er forgjengeren til Boeings 737 MAX-fly, som fikk et internasjonalt flyforbud etter to dødsulykker i 2018 og 2019.

Flyulykker under selve flyvningen er relativt sjeldne.