PostNord ga Ellenores pakke til feil person - nå tvinges HUN til å betale 1200 kroner

18/09/2017 09:15

Anniken Hauge

Utland
En 35-årige moren hadde bestilt en pakke til levering via PostNord i februar. Men i stedet for pakken fikk hun en stor regning fire måneder senere.

Tre til fire dagers leveringstid. 

Når man bestiller en vare på nettet, så er det typisk at der går en liten ukes tid før pakken blir levert på døren.

Men for svenske Ellenore Sundström ble ventetiden nærmere fire måneder, hvor det i stedet for en pakke dukket opp en regning fra PostNord, skriver svenske Expressen.

35-årig Ellenore Sundström fra Färgelanda, som ligger i den nordvestlige delen av Sverige, bestilte en pakke med hårextensions fra et svensk firma i starten av året. 

Da pakken ikke dukket opp etter planmessig tid, ba hun banken sin om å ta affære, så betalingen hennes kunne fryses inntil leveringen gikk i orden. Hun valgte deretter å kjøpe varene et annet sted, da hun tenkte at den andre ordren allikevel skulle returneres.

Men i juni, fire måneder etter hun bestilte varen på nettet for første gang, landet det en regning på cirka 1.200 kroner i postkassen fra et inkassofirma. 

For det viser seg at en annen person hadde mottatt pakken ved å forfalske Ellenores underskrift. Derfor hadde hun i prinsippet mottatt pakken, men ikke betalt for den, hvilket fikk firmaet til å oppkreve pengene deres. 

- Jeg har fått en kopi av den kvitteringen som jeg har skrevet på. I min verden er det et brudd på avtalen når noen har forfalsket underskriften min, sier Ellenore Sundström til Expressen. 

Da hun tok telefonen og ringte til PostNord, innrømmet de at de hadde gitt pakken hennes til feil mottaker. Men de oppfordret henne allikevel til å betale for pakken for å unngå ytterligere gebyrer. 

- Jeg ble skikkelig forbanna. Jeg vet ikke om pakken er mistet eller om noen har stjålet den. Jeg trodde bare at jeg hadde en eller annen form for forbrukerbeskyttelse, sier Ellenore Sundström til avisen. 

PostNord har skriftlig beklaget feilen overfor Ellenore Sundström, men det endrer ikke det faktum at firmaet skal dekke kostnadene for den tapte pakken på forbrukerens vegne i Sverige. 

Ettersom firmaet har fått penger for forsendelsen deres, så har de ingen interresse i saken, men det etterlater Ellenore Sundström med en utrolig dårlig opplevelse av PostNord.

- Jeg jobber selv i transportbransjen, og hvis man gjør en feil, så vil man gjøre alt man kan for å hjelpe kunden. Her ble det så mye ringing rundt til alle mulige forskjellige folk, og til slutt orket jeg ikke mer, sier hun til Expressen. 

Les også: 15 ting du gjenkjenner hvis du ikke har fått deg noe på en evighet