En onsdag kveld mottok Richard Specht en e-post. En e-post som han på ingen måte forventet, sier Miller til Place-Rocky Point Patch.
En kelner fra en restaurant uten navn hadde sendt ham et bilde. Det var et bilde av en kvittering og en som en kunde hadde lagt igjen til henne etter en middag.
Men da Richard så nærmere på mengdene, åpnet han øynene.
Regningen var $ 43.50 (ca 300 kroner, ed.), men det utrolige var tipset. Her hadde kunden gitt 3.000 dollar (20.680 kroner, red.) som tilsvarer å gi 6.897 prosent i tips.
Men det var ikke på grunn av en ekstremt eksepsjonell service at kunden hadde lagt igjen mye penger.
Han var fast på restauranten der kelneren hadde jobbet i årevis. Så de hadde møttes flere ganger, og servitøren hadde støttet kunden gjennom mange utfordringer.
På notatet hadde han skrevet:
"Takk for din vennlighet og ydmykhet. Grunnskolelæreren min hadde en forferdelig opplevelse for noen år siden som inspirerte meg til å gjøre dette», startet brevet som var vedlagt kvitteringen med.
Læreren var den samme Richard Specht som kelneren sendte en e-post. Han og hans kone gikk gjennom en forferdelig opplevelse for noen år siden da deres knapt 2 år gamle sønn druknet i hagen deres. Dette førte dem til å sette opp Reespecht Life Foundation, hvor de oppfordrer folk til å gjøre gode gjerninger for folk i sønnens minne.
Den sjenerøse giveren avslutter notatet ved å be servitøren undersøke stiftelsen for å videreføre den gode gjerningen, og så ber han henne respektere at de begge skal være anonyme.
Tilbake til Richard Specht, som er godt klar over hvem den sjenerøse kunden er. Han sier imidlertid ikke hvem han er, men sier han ikke blir overrasket når han tenker tilbake på gutten han underviste for mange år siden.
privatfoto