I flere deler av verden blomstrer inflasjonen.
Prisene i supermarkeder har blant annet eksplodert, og dette fører nå til at butikkene bruker nye metoder for å hjelpe sine kunder gjennom krisen.
Salling Group - som blant annet eier Netto, Føtex og Bilka - har til hensikt å innføre et pristak fra juni, noe som betyr at prisen på flere hundre basisvarer ikke vil stige ytterligere, selv om inflasjonen fortsetter å stige.
Les mer om det ved å klikke her.
Asda, den nest største supermarkedkjeden i Storbritannia, har valgt å bruke andre metoder som bare gagner noen få av kundene sine.
Foto: Shutterstock
Ifølge Ladbible har den enorme kjeden valgt å innføre 10 prosent rabatt på alt fra mat og klær til leker og briller.
Det er imidlertid forbehold om at bare kunder som jobber i helsevesenet, brann og redning, Forsvaret eller i offentlig sosial sektor kan få rabatt.
Kunder med disse yrkene har en såkalt 'Blue Light Cars', som de kan vise i kassen, og på den må samle rabatten.
I en pressemelding fra Asda står det slik: «Asha har i dag bekreftet at det vil [...] gjeninnføre 10 prosent rabatt i butikker for 'Blue Light Cars'-innehavere.
Bør norske butikker gjøre det samme?