Supermarked gjorde stor brøler: Solgte iPhone 8 billig - nå vil de ikke levere

19/10/2017 09:00

Anniken Hauge

Utland
Den danske supermarkedskjeden Bilka solgte iPhone 8 mye billigere ved en feil. Nå er kundene rasende.

Det er stressende dager for de som mottar klager i den danske supermarkedkjeden Bilka.

De har nemlig gått på en real blemme, da de mandag la ut den nye iPhone 8 på butikkens hjemmeside til den nette sum av 4.323 danske kroner (tilsvarende 5.500 norske kroner, red.), for en utgave av den populære mobilen med 64 GB minne, skriver danske Extra Bladet.

Kjeden som selger både mat, klær og elektronikk er kjent for å ha lave priser, men denne gangen ble prisen altså litt for lav.

Bilka oppdaget ikke feilen før det veltet inn med ordre, og hevder at kundene som har kjøpt mobil til denne prisen har gjort det 'i ond tro' på grunn av den bemerkelsesverdig lave prisen, hvilket medfører at kjøpet er ugyldig.

Det har gjort at flere rasende kunder har kontaktet Bilka via deres Facebookside.

Ingen av kundene kan dessverre forvente at det dukker opp en flunkende ny iPhone 8 med bud på døra til den prisen. 

Ikke når den 'riktige' prisen er 6186 danske kroner (tilsvarende 7900 norske kroner, red.), mener firmaet:

- Ettersom det er snakk om en åpenlys feil som kundene etter vår oppfatning enten innså eller burde innsett, ser vi oss ikke bundet av denne uvanlige lave prisen, heter det blant annet i mailen Bilka sender ut til kunder som har kjøpt mobilen på nettet.

Det er denne mobilen firmaet hevder de prissatte altfor lavt på hjemmesiden ved en feil. Foto: Skjermdump

Denne forklaringen er det flere kunder som ikke kjøper. 

En kunde som har kjøpt mobilen har skrevet til Bilka på deres Facebook-side, for å prøve å få klarhet i hva butikken egentlig driver med.

- Hei. Vi har bestilt en iPhone 8 i nettbutikken deres, nå har dere tillatt dere å annullere handelen, da den åpenbart var satt billigere enn dere syntes den skulle være, hvilket er deres ansvar. Har dere lyst til å utdype hvordan dere har rett til det? Jeg har funnet denne linken hvor jeg leser det som om dere ikke har rett til å trekke tilbake kjøpet. Hva er det som går galt for dere i denne prosessen? Casper, skriver han i to innlegg.

Extra Bladet har vært i kontakt med juridisk konsulent i det danske forbrukerrådet Tænk, Jakob Steenstrup, som er uenig i Bilkas vurdering og oppfordrer kundene til å stå på sitt:

- Jeg vil selvfølgelig oppfordre kunder - som ønsker det og som har vært i god tro - til å fastholde at de vil ha telefonen deres til den markedsførte prisen. Sier Dansk Supermarked (eier av Bilka, red.) nei til det, bør kundene klage.

 

Avslutningsvis sier han til avisen at bevisbyrden for ond tro ligger hos Bilka.

Les også: PostNord ga Ellenores pakke til feil person - nå tvinges HUN til å betale 1200 kroner