For det som virker som en ganske tilfeldig funksjon - det viser seg at det er en god grunn til at den er der.
Stroppen festes vanligvis til vinduet så snart flyet begynner å bevege seg og fjernes når det når bestemmelsesstedet.
Selv om det ser litt ut som et håndtak, føles det absolutt ikke som det.
Så i bunn og grunn rett under den røde stroppen er den store oppblåsbare sklien som automatisk blåses opp i tilfelle en nødlanding.
Passasjerer kan bruke sklien til å evakuere flyet så raskt og sikkert som mulig.
Men fordi lysbildet blåses opp nesten øyeblikkelig, kan det være ganske farlig.
Derfor er den røde stroppen der, for rett og slett å fungere som et tegn for brannvesenet.
Hvis døren må åpnes fra utsiden, er det viktig for brannvesenet å vite om sklien er på eller ikke slik at de ikke knuser dem i prosessen.
Den røde stroppen brukes primært i Boeing 737-fly og vil ikke være en funksjon på alle kommersielle jetfly.