En ekspert har fremhevet at først og fremst fem aspekter kan forbruke en betydelig mengde strøm fra elbilens batteri. Det er derfor viktig å være klar over disse faktorene, spesielt hvis du regelmessig bruker elbil.
På det sosiale mediet TikTok har en spesialist fra leasingselskapet Vanarama delt kunnskap om hvilke elementer du må være spesielt oppmerksom på for å unngå unødvendig strømforbruk. Ifølge en artikkel i The Sun er det spesielt komfortrelaterte funksjoner som kan tappe batteriet.
For eksempel kan bilens navigasjonssystem trekke mer strøm enn forventet, muligens opptil fem prosent mer på en enkelt tur. Selv om dette kan virke ubetydelig, legger det til en lengre liste over strømkrevende funksjoner.
I varmt vær kan fristelsen til å skru opp klimaanlegget være stor. Dette kan imidlertid øke batteriforbruket med opptil 11 %. Vanarama uttrykker overraskelse over at økningen ikke er større.
Et alternativ til klimaanlegg kan være å rulle ned vinduene for å slippe inn frisk luft, noe som kan spare energi, spesielt på lange reiser.
Å bruke bilens klimaanlegg til å avdugge vinduene kan også være et strømforbruk, og potensielt øke batteriforbruket med opptil 12 prosent.
I tillegg kan oppvarmede seter og bruk av vindusviskere øke batteriforbruket med opptil 15 prosent. Dette er viktig å huske, spesielt siden det ofte ikke er mye å gjøre når det regner i enkelte regioner.
Den største strømforbrukeren viser seg å være oppvarming av kjøretøyet. Bruk av klimaanlegget til dette formålet kan redusere batteriets kapasitet betydelig.
"Det som virkelig tapper batteriet er oppvarming. Å bruke klimaanlegget til dette formålet bruker mye strøm," ble det nevnt i videoen.
Det kan faktisk øke batteriforbruket med opptil 17 prosent, noe som helt klart kan påvirke bilens rekkevidde.
I løpet av videoen har mange gitt uttrykk for sine synspunkter, med noen påpekt at nettopp disse forbruksfaktorene er årsaken til at de nøler med å investere i en elbil.
"Dette er grunnen til at elbiler ikke er praktiske i min region. Med konstant stopp-og-kjør trafikk, kaldt og vått vær, vil de rett og slett ikke være effektive," skrev en bruker.
"Jeg bruker mellom 60-80% av batterikapasiteten daglig. Jeg kjører omtrent 80 miles (ca. 130 km) og sitter i bilen med klimaanlegget i gang i omtrent fem timer. Det er fortsatt bedre enn en bil med forbrenningsmotor ", bemerket en annen.
"Det eneste som virkelig påvirker rekkevidden min er oppvarming. Jeg mister omtrent 15 miles (ca. 24 km) av total rekkevidde ved å bruke den. Alt annet kjører på det lille 12V-batteriet," kommenterte en tredje.