Flyvertinne får stadig spørsmål om «reisemyte»: Nå sier hun at man bør ignorere det

02/07/2024 05:00

Emma

Viralt
Foto: Instagram
Foto: Instagram
En flyvertinne har avslørt at det er en stor reisemyte som folk bør ignorere - og hun blir alltid spurt om det.

Brodie Capron, som jobber som flyvertinne for Virgin Atlantic, har delt en video på den sosiale medieplattformen TikTok der hun svarer på noen av de vanligste spørsmålene om reise.

Hun delte videoen i et forsøk på å tilfredsstille nysgjerrigheten til sine mange følgere, da hun ofte blir stilt spørsmål i forhold til arbeidet sitt. Derfor er det også en god sjanse for at hun har svart på et spørsmål du vil ha svar på.

Først tok hun opp det mye omdiskuterte spørsmålet om sikkerheten til vann på flyet, da mange advarer mot å drikke noe som ikke kommer fra en forseglet flaske. Brodie håndterte det lett og sa at det var helt trygt å drikke - i hvert fall på flyreisene hennes.

"Det er rent og filtrert," sa hun, ifølge The Sun, og det er grunnen til at myten om at du ikke kan drikke den ikke stemmer.

Et annet vedvarende spørsmål hun tok opp var hvorfor vindusskoddene alltid må være oppe under avgang og landing. Dette er de farligste delene av en flytur, og å ha skodder opp vil få øynene våre til å bli vant til utelyset i tilfelle en nødsituasjon.

Hvis en passasjer har godt syn som har blitt vant til lyset utenfor (eller mørket), vil de kunne reagere raskere på potensielt farlige situasjoner. Dette er også grunnen til at hyttelysene dempes på disse tidspunktene. Brodie avslørte også en annen grunn som ikke er like kjent.

"Det er slik at alle kan se motorene og varsle mannskapet hvis noe er galt," forklarte hun.

En annen myte Brodie avkreftet var hva som skjedde med avfallet fra toalettene. Mange tror at det bare blir kastet ut av flyet når det flyr over havet, men dette er rett og slett ikke sant.

– Det ender ikke bare i himmelen. Kroppens utskillelser havner i en som tømmes ved landing, sier hun.

Artikkelen fortsetter under bilde...

Foto: Instagram

Et annet spørsmål folk stilte var hvorfor de skulle ta på seg sin egen oksygenmaske før de hjalp andre. Foreldre kan ha en tendens til å sørge for at barna deres har fått masker først, men Brodie advarte mot dette.

Det kan potensielt få fatale konsekvenser og hindre deg i å hjelpe andre som trenger det.

"Du må ta på masken din før du hjelper andre, fordi du ikke vil være til nytte hvis du ikke får oksygen selv," sa hun.

En annen person spurte om flyets dører kan åpnes under en flytur. Her sa hun at det kan gjøres, men det vil kreve «overmenneskelig styrke» for å gjøre det.

"Dørene kan ikke åpnes midt i flyturen med mindre du har overmenneskelig styrke," svarte Brodie.

For å åpne en typisk passasjerdør i en høyde på 36.000 fot, må du overvinne et trykk på mer enn 10.800 kg.

En annen spurte hvorfor håndbagasje har en bestemt vektgrense. De overliggende skapene der poser og kofferter oppbevares, har en spesifikk vektgrense for å forhindre at hytta sprekker. Plassen inne i kabinen er også begrenset, og derfor har flyselskapene størrelseskrav for håndbagasje.

Til slutt spurte en bruker om folk ble full raskere på fly. Mange mennesker har en tendens til å nyte en drink eller to under en flytur. Selvfølgelig er dette spesielt tilfelle hvis det er en lang flytur.

Imidlertid opplever reisende ofte at deres alkoholtoleranse synker når de er i luften. Og ifølge Brodie er det faktisk ikke noe folk bare forestiller seg.

– Ja, man blir fortere full på et fly. Dette skjer fordi den lave oksygenprosenten i luften fører til at effekten av alkohol blir større, sier Brodie.

Mange fans takket henne i kommentarfeltet under videoen for at hun tok seg tid til å svare på de mange spørsmålene.

"Dette er faktisk så interessant," skrev en bruker.

– Hun har definitivt rett når det gjelder alkohol. Jeg drikker et glass vin og kommer meg ikke av flyet, skrev en annen.

– Det visste jeg ikke med vindusskoddene. Takk for at du delte den, sa en tredje.

"Det overrasker meg at noen tror at når du går på do, faller det bare inn i himmelen," kommenterte en fjerde.