"Vi hjelper til med å holde alt fra skolefritidsfester til bursdagsfeiring - det som passer deg, fikser vi!"
Det står det i et Facebook-innlegg fra festarrangør Rive Event fra Roskilde. Innlegget er ledsaget av en film som viser spritflasker.
Ettersom markedsføringen blant annet er rettet mot etterskoleelever i alderen 14-18 år, vurderer Alkoholreklamenemnda at Rive Event i strid med styrets retningslinjer markedsfører alkohol til barn og unge, ifølge en pressemelding.
I et annet innlegg på Facebook har Rive Event annonsert en «sommerfest» med fargerike drinker akkompagnert av markeringen 16+.
Alkoholreklamestyret anser også disse bildene i forbindelse med markedsføring av et arrangement i et diskotek som alkoholmarkedsføring rettet mot mindreårige.
Styret bemerker at det er en skjerpende omstendighet at styret i mars 2022 kritiserte Rive Event i en tilsvarende sak angående markedsføring av alkohol rettet mot barn og unge.
– Barn, unge og alkohol hører ikke sammen, så det er svært alvorlig at dette er alkoholmarkedsføring rettet mot unge helt ned i 14-årsalderen, sier styreleder i Alkoholreklamestyret, Marlene Winther Plas.
Som følge av sakens konkrete innhold og omstendigheter har Alkoholreklamenemnda anmodet Forbrukerombudet om å vurdere saken etter markedsføringslovens regler.
Videre vil styret i kommende periode holde et spesielt øye med Rive Events markedsføring av alkohol. Les vedtaket her.