Nydelig modell tjener over 109.000 kroner om måneden - men hun er ikke virkelig

16/05/2024 14:00

Emma

Viralt
Foto: Instagram
Foto: Instagram
Du bør ikke stole på alt du ser på sosiale medier. Slik har det alltid vært, men det har blitt mer avgjørende med spredningen av kunstig intelligens.

En spansk modell ved navn Aitana har en inntekt på opptil 109.000 kroner i måneden. Hun beskrives som treningsentusiast, målbevisst og omsorgsfull.

I det siste har hun klart å skape en større følgerskare på sosiale medier. Blant annet har hun over 310.000 følgere på Instagram, hvor hun er spesielt populær.

Den store populariteten har ikke bare fått antall følgere til å eksplodere. Det har også resultert i at flere kjendiser har skrevet til henne og invitert henne ut. Men det de ikke skjønner er at hun ikke eksisterer i det hele tatt.

Den 25 år gamle modellen og treningsentusiasten er ikke en ekte kvinne. På den annen side er det en spansk modell som ifølge Euronews er laget med kunstig intelligens.

Mannen bak dette prosjektet heter Rubén Cruz, og han fant ut at mange av problemene selskapet hans sto overfor var på grunn av ting som ikke var i hans kontroll.

– Ofte var det influenserens eller modellens feil, og ikke på grunn av designproblemer. Vi gjorde det for at vi skulle få et bedre liv og ikke være avhengig av andre mennesker som har egoer, som har manier, eller som bare vil tjene mye penger på å posere, sier han.

Det fikk ham til å ta en stor avgjørelse. Han satte seg fore å utvikle en modell som kunne være perfekt og dermed også helt problemfri for kundene. Det har vært en stor suksess ettersom modellen har fått over 300 000 følgere på Instagram på få måneder.

Bildene som deles på profilen får det til å se ut som en ekte kvinne. Blant annet deles det bilder av at hun er på treningssenteret, ute og spiser og tilbringer tid med venninnene.

Innholdet vil bli planlagt av Rubén Cruz og hans medarbeidere. De møtes en gang i uken, hvor de planlegger hva som skal forberedes og deles på Aitanas profil den kommende uken.

– Det er tenkt mye på Aitana. Vi skapte henne ut fra hva samfunnet liker best. Vi tenkte på smaker, hobbyer og nisjer, som har vært populære de siste årene, sier han.

Han sier at det har gjort en stor forskjell for selskapet hans, da det gir mer økonomisk frihet. Med Aitana trenger de ikke å betale påvirkere og modeller for å markedsføre produkter. På den annen side kan de bruke Aitana - og det er også billigere for selskaper som ønsker å annonsere.

Men ikke alle har ønsket Aitana velkommen. Blant annet har mange kritisert det spanske selskapet fordi de mener at selskapet dermed fremmer skjønnhetsidealer som er umulig å leve opp til.

Men det kjenner ikke Rubén Cruz seg igjen i. Han hevder at Aitana er skapt basert på estetikken som selskapene ønsker. Derfor mener han også at ansvaret ligger hos dem.