Dette dyret var menneskets beste venn før hunden

15/09/2024 10:02

Hanne

foto: Shutterstock
I dag er hunden kjent som menneskets beste venn, men slik har det ikke alltid vært. Nye funn i Sør-Amerika gir innsikt i et annet dyr som tidligere hadde en viktig rolle i menneskers liv.

Arkeologer har tidligere funnet rester av dette dyret gravlagt sammen med mennesker. Nå har imidlertid oppdagelsen av et nesten komplett skjelett fått forskerne til å revurdere dyrets betydning.

Graven, som ble oppdaget i Patagonia i sørlige Argentina, dateres tilbake til 500-tallet. Sammen med menneskelige beinrester ble det funnet et nesten komplett skjelett av en rev, noe som har fått arkeologene til å endre oppfatning om revens plass i jeger-samlerkulturen.

Funn av revebein i gravsteder i både Argentina og Peru har tidligere blitt tolket som symbolsk, men det nyoppdagede skjelettet gir forskerne grunn til å tro at reven hadde en langt tettere tilknytning til mennesker enn først antatt. Det skriver tidsskriftet Royal Society Open Science.

Rev som husdyr?

Den aktuelle reven ble begravet sammen med minst 24 mennesker, noe som er svært uvanlig. Arkeologenes forskning viser at revens bein ikke har noen tegn på å ha blitt bearbeidet eller skåret i, noe som antyder at den ikke ble spist.

Den nærmere undersøkelsen av skjelettet avslørte at reven tilhørte arten Dusicyon avus, som nå er utdødd. DNA-analyser viste også at reven spiste det samme som menneskene den ble begravet med. Dette indikerer at den enten levde av matrester fra husholdningen eller ble matet av jeger-samfunnene.

Disse funnene antyder at reven kan ha hatt en nær relasjon til mennesker, kanskje som en form for husdyr, lenge før hunden ble tam.

Utkonkurrert av tamhund
Reven fra graven tilhørte arten Dusicyon avus, som veide mellom 10 og 15 kg. De siste individene av denne arten levde for rundt 500 år siden, men årsaken til at arten ble utryddet er fortsatt uklar. Forskere spekulerer i at tamhunden, som kom til Patagonia for 700–900 år siden, kan ha hatt en påvirkning på artens forsvinning.

Til sammenligning ble tamhunden funnet i Europa for så lenge som 15 000 år siden.

I Storbritannia er det for øvrig lovlig å ha rødrev (Vulpes vulpes) som kjæledyr, men det frarådes på grunn av revens viltre og destruktive adferd, samt dens sterke lukt.

foto: Shutterstock