Kjør komfortabelt i sommervarmen: Elbilens klimaanlegg er ekstremt energieffektivt

16/08/2024 22:30

Christina Amundsen

Biler
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Sommeren kan føre til situasjoner hvor man som bilfører kan havne i uventede trafikkork, og særlig elbil-eiere bekymrer seg da ofte over dette: Hvor mye strøm bruker klimaanlegget?

En fersk test fra ADAC gir el-bileierne et betryggende svar, skriver Elbil24.

Klimatest i ekstrem varme

ADAC, den tyske bilorganisasjonen, har testfasiliteter utenfor München, inkludert et klimakammer hvor de kan simulere ulike værforhold.

I en nylig gjennomført test ble en Tesla Model Y utsatt for ekstreme temperaturer i 35 varmegrader, tilsvarende en åtte timers kø på motorveien.

Kraftige UV-lamper ble brukt for å simulere solens stråler, med målinger som viste temperaturer på over 60 grader på utsiden av frontruta og opptil 45 grader på dashboardet.

Til tross for den intense varmen, klarte bilens klimaanlegg å holde temperaturen inne i kupeen komfortabel, mellom 20 og 25 grader.

Etter åtte timer hadde bilen brukt 12 kWh, som tilsvarer 1,5 kWh per time, og batteriet sank med 16 prosentpoeng – omtrent to prosentpoeng per time.

Elbil vs. fossilbil i kø

ADAC estimerer at en fossilbil under samme forhold ville brukt 1–1,5 liter drivstoff per time, noe som tilsvarer 10–15 kWh per time – nesten ti ganger mer enn en elbil.

Grunnen til dette er at elbilen kan trekke strøm direkte fra batteriet, mens en fossilbil må ha motoren i gang for å drive klimaanlegget.

Ingen grunn til bekymring

Testen viser at elbil-eiere ikke trenger å bekymre seg for å gå tom for strøm i en varm trafikkork. Selv i ekstreme temperaturer vil bilens klimaanlegg bruke minimalt med strøm, noe som sikrer komforten uten å tømme batteriet unødvendig.

Vinterstid kan forbruket riktignok være høyere, men sommerens klimabruk gir ingen grunn til å stresse.