Vant over Tesla - nå får eierne erstatning

25/09/2024 06:00

Yvonne

Biler
Tesla Norge er dømt for å ha strupet ladehastigheten på noen av bilene sine. Bileierne får tilkjent prisavslag.

Dommen kan også få betydning for alle andre som kjøpte Tesla Model S.

I følge opplysningsrådet for veitrafikken ble det solgt 9874 førstegenerasjons Tesla Model S i Norge i årene 2013, 2014 og 2015.

Tesla hadde ikke adgang til å redusere ladehastigheten, konkluderer Borgarting lagmannsrett i en fersk dom, skriver Bilnettstedet Motor.

Lagmannsretten har dømt Tesla Norge til å betale fire Tesla-eiere 50.000 kroner hver i prisavslag. De fire har eid eller eier Tesla Model S, som Tesla ved en programvareoppdatering i 2019 reduserte ladehastigheten på.

Dommen kan få konsekvenser for mange andre Tesla-eiere. Totalt 118 Tesla-eiere har krevd prisavslag og erstatning fra Tesla Norge etter at ladehastigheten ble redusert.

Reduserte ladehastigheten
Tesla Model S var den første elbilen med både lang rekkevidde og rask ladehastighet da den ble lansert i 2013. I 2019 ble imidlertid ladehastigheten ved lynlading redusert gjennom en programvareoppdatering. Tesyer viste at ladehastigheten ble redusert med opp mot 30 prosent.

Tesla begrunnet denne reduksjonen med at det ville forlenge batteriets levetid og øke sikkerheten, da det fantes en risiko for brann i batteripakkene.

Bileierne har derimot hevdet at reduksjonen også ble gjort for å unngå reklamasjonskrav.

Saken har versert i rettssystemet siden 2020. Nå har bileierne vunnet frem og fått tilkjent en erstatning på 50.000 kroner hver, som tilsvarer anslått verditap for bilen ved videresalg. Tesla må også, foruten å dekke sine egne advokatutgifter, dekke saksomkostningene for de fire bileierne på tilsammen 4,8 millioner kroner.

En seier for forbrukerne
Tesla-eierne har fått økonomisk og juridisk hjelp av Forbrukerrådet i saken mot Tesla.

"Blir dommen stående, vil den være viktig for norske forbrukere. Forbrukerrådet mener at selskap ikke skal ha mulighet til å gjøre et produkt dårligere når de oppdaterer produktene de selger. Dette er en grunnleggende forbrukerrettighet, sier Ragnhild Løseth, leder for juridiske tjenester i Forbrukerrådet til Motor og legger til:

"Dersom det likevel skjer, skal forbrukerne få økonomisk kompensasjon. En næringsdrivende kan ikke fritt endre egenskapene ved ting som allerede er levert."