Klesselskap på nett truer grønn omstilling

07/11/2023 13:00

Sofie

FORBRUKER
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Forbrukere anbefales å tenke seg om to ganger.

Konseptet «fast fashion» har blitt et av årets ord ettersom fokus og bevissthet om tekstilindustriens klimaavtrykk er brakt under kontroll.

Den siste tiden er det nettklesselskapet Shein som har kommet i søkelyset, hvor spesielt pris, kvalitet og produksjon på produktene gir grunn til bekymring.

Shein har på få år etablert seg godt og reelt på det amerikanske markedet og er med sine lave priser spesielt attraktiv for «fast-fashion»-forbrukere som fortsatt er rammet av den økonomiske krisen som rammet verden i forbindelse med krig i Ukraina og energikrisen.

«Timingen er veldig fordelaktig», sier Michael Felice, forretningspartner ved Kearneys kommunikasjons-, media- og teknologiavdeling, til mediet CNN Business. "Det er ekstremt press på forbrukernes lommebøker i disse dager."

'Fast Fashion' er spesielt skadelig for miljøet, da de billige prisene øker forbruket, men langt fra hever kvaliteten. Klær kjøpt på Shein er ikke designet for å vare særlig lenge, og materialene som brukes i mange tilfeller kan ikke resirkuleres.

Shein argumenterer imidlertid med at forbrukersystemet deres er satt opp slik at produksjonen ikke starter før en ordre ligger i kurven. Dermed produseres det ikke mer enn det tas.

Selskapet har også satt et mål om å redusere sine utslipp med 30 % innen 2030.

Sammenlignet med andre raske motemerker er Shein imidlertid fortsatt i bunnen med produkter produsert av resirkulert eller bærekraftig materiale – et aspekt de burde gjøre mer ut av.

"Jeg tror at mer åpenhet og fokus på å lage produktene blir stadig viktigere," sier Felice.

«Så når du ser noen priser som nesten er for gode til å være sanne, må du spørre deg selv; "er det for godt til å være sant?"

Klesindustrien står til sammen for mer enn 10 % av de årlige CO2-utslippene, hvorav kun 15 % resirkuleres.