Apples smarttelefon iPhone var en stor nyhet da den ble lansert av Steve Jobs på Macworld Conference & Expo den 9. januar 2007. Telefonen tok verden med storm, ble beskrevet som "revolusjonerende" og ble raskt en telefon "alle" ville ha fingrene i.
Da den ble lansert i Norge i juli 2008, var køene lange, og i mange år var iPhone den mest brukte smarttelefon i verden.
Men slik er det ikke lenger.
Forbigått i Kina
Nå er Apple forbigått av kinesiske Huawei som solgte flere mobiltelefoner enn Apple i Kina, ifølge en rapport fra analysefirmaet CINNO, gjengitt av South China Morning Post.
Dette er en viktig milepæl ettersom det er første gang på 46 måneder at Huawei har passert iPhone-salget i hjemlandet.
I januar i fjor tok Apple plassen som markedsleder i Kina, men den store aksepten for Huaweis nye 5G-enheter som ble lansert i løpet av 2024, gjorde at Huawei kunne gjenvinne sin posisjon som markedsleder senere på året.
Rapporten fra CINNO nevner ikke de eksakte salgstallene for Huawei og Apple. SCMP bemerker imidlertid at denne informasjonen er i tråd med en nedgang på 12,7 prosent i forsendelser av utenlandske mobiltelefoner, inkludert Apples, som ble rapportert av China's Academy of Information and Communication Technologies.
Kinas betydning for mobilmarkedet
Kina er derfor Huaweis viktigste marked og står for 89 prosent av deres globale mobilforsendelser. Apple ønsker å ta tilbake markedsandeler i Kina fra Huawei, og en del av strategien er å åpne sitt største forskningssenter utenfor USA i Shenzhen.
Dette senteret skal bidra til utviklingen av noen av Apples viktigste produkter, som iPhone, iPad og Vision Pro, for å konkurrere med kinesiske produsenter. Her høres det ut som det skal være hovedsakelig for å konkurrere med Huawei.
På lang sikt ser det ikke ut til at Apples situasjon i Kina blir bedre. Selv om Tim Cook har uttrykt tillit til Apples gode ytelse og produkter, har interessen for iPhone 16 falt. Dette er blant annet fordi Apple Intelligence ikke vil være tilgjengelig på kinesisk før senere i 2025.
Ikke markedsledende
Hvis man ser på verden totalt sett, er heller ikke iPhone markedsledende.
Apple er en av de mest kjente aktørene i smarttelefonmarkedet, men iPhone er ikke markedsledende globalt.
Selv om Apple dominerer premiumsegmentet og har en sterk posisjon i markeder som USA, møter selskapet hard konkurranse fra andre aktører som for eksempel Samsung.
Kinesiske merker som Xiaomi, Oppo og Vivo har også betydelig vekst, spesielt i asiatiske og afrikanske markeder, hvor Apple har mindre tilstedeværelse på grunn av sine høyere priser.
Apples styrke ligger i premiumsegmentet, mens rimeligere Android-enheter fra andre produsenter dominerer det totale globale markedet.